Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Taste and flavor liking

Neurobiological correlates and behavioral diversity
Promotie:dr. J.R. Dalenberg
Wanneer:10 februari 2016
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. G.J. ter Horst, prof. dr. M.M. (Monicque) Lorist
Copromotors:dr. R.J. (Remco) Renken, prof. dr. A.K.L. (An) Reyners
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Taste and flavor liking

Hersenonderzoek laat zien waardoor we voedsel lekker vinden

De voedingsindustrie gaat bij het ontwikkelen van nieuwe voedselproducten vaak uit van de gemiddelde mens. Maar deze ‘gemiddelde mens’ bestaat helemaal niet. Om beter te kunnen voorspellen welke mensen welke producten lekker vinden, ontwikkelde UMCG-onderzoeker Jelle Dalenberg een nieuwe methode. Hij stelde verder vast dat verschillen in smaakwaardering terug te vinden zijn in de emotiegebieden in de hersenen.

Smaken verschillen. Om te kunnen voorspellen of een nieuw product verkoopt, is het van groot belang om rekening te houden met de voorkeuren van verschillende mensen. Maar dat blijkt nog niet zo gemakkelijk. Niet alleen zijn de verschillen tussen mensen onderling groot, ook de frequentie waarmee en het moment waarop iemand iets consumeert heeft invloed op de smaakwaardering. Dalenberg wilde beter begrijpen hoe mensen verschillen in hun smaakwaardering en hoe je effectief met zulke verschillen kunt omgaan. Ook onderzocht hij hoe smaakwaardering en emoties invloed hebben op ons keuzegedrag. Tot slot ging hij na welke rol de hersenen spelen in de vraag of iemand een smaak wel of niet lekker vindt.

Nieuwe voedselproducten worden vaak onderzocht met behulp van groepsgemiddelden: vindt de helft van een testpanel het product lekker en de andere helft vindt het vies, dan is de gemiddelde score ‘neutraal’ terwijl niemand het product deze score heeft gegeven. Dalenberg loste dit probleem op door een methode te ontwikkelen waarin mensen met vergelijkbaar waarderingsgedrag in een aparte groep werden geplaatst. Zulke subgroepen blijken een veel beter beeld te kunnen geven van productacceptatie. Dalenberg en zijn collega’s wisten maar liefst vijf typische vormen van scoor-gedrag te identificeren.

Om een antwoord te vinden op de vraag hoe verschillende smaken verwerkt worden in de hersenen, voerde Dalenberg een aantal studies uit met behulp van MRI. Zo liet hij een groep van 21 jonge mannen (18-30 jaar) en 19 oudere mannen (60-74 jaar) de basissmaken zoet, zuur, zout en bitter proeven. De promovendus ontdekte onder andere dat de twee smaakgebieden in de linker en rechter hersenhelft, anders dan tot nu toe gedacht, een andere functie uitoefenen. De rechterhelft lijkt verantwoordelijk voor smaakwaardering, de linker houdt verband met de intensiteit van de smaak. De resultaten laten samen zien welke gedrags- en hersenpatronen ten grondslag liggen aan het lekker vinden van voedsel.

Jelle Dalenberg (1984) behaalde zijn mastertitel Human-Machine Communication (HMC) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het Neuroimaging Centrum en binnen onderzoeksinstituut BCN-BRAIN van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd betaald door Top Institute Food and Nutrition (TIFN). Dalenberg vervolgt zijn loopbaan als postdoc onderzoeker in het UMCG.