Over ons Actueel Evenementen Promoties

Early life exposure to toxic environments

Effects on lung and immune cell development in mice and men
Promotie:Dhr. J.J. (Jun Jun) Cao
Wanneer:30 mei 2016
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. W. (Wim) Timens
Copromotor:dr. M.N. (Machteld) Hylkema
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Early life exposure to toxic environments

Onderzoek naar gezondheidseffecten van roken en e-waste op jonge kinderen

Blootstelling aan sigarettenrook of ernstige luchtverontreiniging; van beide is bekend dat ze schadelijke effecten hebben op zwangere vrouwen en hun kind. Junjun Cao onderzocht zulke effecten op de longen meer in detail. Hij deed dat in een tweetrapsstudie, het eerste deel in proefdieronderzoek aan het UMCG in Groningen en het tweede deel onder jonge kinderen in Shantou, China. Hij stelde onder andere vast dat roken tijdens de zwangerschap genen beïnvloedt die betrokken zijn bij oxidatieve stress, veroudering en longweefselherstel, en dat blootstelling aan stoffen die vrijkomen bij het onveilig recyclen van electronica (e-waste) leidt tot een verstoring van het immuunsysteem in het bloed van jonge kinderen.

Bevolkingsonderzoek laat zien dat kinderen van moeders die tijdens de zwangerschap rookten een grotere kans hebben op het krijgen van longinfecties, astma en (later in hun leven) COPD. In China is het aantal moeders dat rookt erg laag, maar daar wordt de bevolking vaker blootgesteld aan schadelijke stoffen door het groeiende aantal ouderwetse auto’s en de vervuilende industrie. Een voorbeeld daarvan is de recyclingindustrie, waarin soms op onveilige manieren electronica wordt gerecycled. Bij verbranding komt bijvoorbeeld een mengsel van chemicaliën vrij zoals lood, kwik, cadmium en polychloorbifenyl (pbc). Van deze chemicaliën is bekend is dat ze schadelijk zijn voor de gezondheid. Zwangere vrouwen en jonge kinderen in gebieden waar op onveilige wijze elektronicarecycling plaatsvindt lopen daarmee een groot risico op het krijgen van gezondheidsproblemen.

Cao ontdekte onder andere dat nakomelingen van muizen die tijdens de zwangerschap waren blootgesteld aan rook minder trilhaardragende epitheelcellen hadden. Zulke cellen zijn nodig voor het schoonhouden van de longen. Ook bleek het roken zoals gezegd effect te hebben op genen die oxidatieve stress regelen, veroudering en herstel van longweefsel. Het tweede deel van het onderzoek liet zien dat kinderen die opgroeien in een berucht, vervuild gebied in China een verstoring van het immuunsysteem hebben in het bloed. Langdurige blootstelling kan daardoor ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van deze kinderen en hun nageslacht.

Junjun Cao (1981) studeerde diergeneeskunde aan de South China Agricultural University, Guangzhou (China). Hij verrichtte zijn promotieonderzoek tussen 2012 en 2014 bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie en binnen onderzoeksinstituten GUIDE en GRIAC van het Universitair Medisch Centrum Groningen, en daarna aan het Shantou University Medical College, Shantou (China), waar hij nog steeds werkt als docent en onderzoeker. Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG, de J.K. de Cock Stichting en het Longfonds.