Over ons Actueel Evenementen Promoties

(Epi)genetic characterization of chemotherapy response in ovarian cancer

Finding better markers, models and targets for therapy
Promotie:Dhr. T. (Tushar) Tomar
Wanneer:10 oktober 2016
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. S. (Steven) de Jong, prof. dr. A.G.J. (Ate) van der Zee
Copromotor:dr. G.B.A. (Bea) Wisman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
(Epi)genetic characterization of chemotherapy response in ovarian
cancer

Beter begrip complexe interactie tussen (epi)genoom en chemoresistentie bij eierstokkanker

De belangrijkste belemmering voor een succesvolle behandeling van patiënten met een gevorderd stadium van eierstokkanker is ongevoeligheid van de tumorcellen voor platinum-gebaseerde chemotherapie. UMCG-onderzoeker Tushar Tomar ging daarom op zoek naar nieuwe, (epi)genetisch gereguleerde genen die deze platinum-respons bij eierstokkanker moduleren.

Er overlijden ieder jaar meer vrouwen aan eierstokkanker dan aan alle andere vormen van gynaecologische kanker samen. Dat komt voor een groot deel doordat de ziekte vaak pas in een laat stadium wordt vastgesteld. De standaardbehandeling van eierstokkanker bestaat uit een operatie waarin zoveel mogelijk tumorweefsel wordt weggehaald, en chemotherapie. Er zijn verschillende soorten eierstokkanker die ieder op een andere manier ontstaan, en die verschillend reageren op chemotherapie. Door het DNA te vergelijken van stukjes tumor uit subtypes die goed en slecht op chemotherapie reageren, zou het mogelijk moeten zijn om die genen te vinden die samenhangen met de tumorrespons op chemotherapie.

Tomar voerde een genoom-brede sequentieanalyse uit naar het DNA van goed en slecht op chemotherapie reagerende subtypes van eierstokkanker, en combineerde de uitkomsten vervolgens met RNA-gegevens van dezelfde patiënten. Samen wijzen deze analyses erop dat een aantal genen samenhangen met een goede of juist een slechte respons op chemotherapie. Niet alleen kan de genexpressie van deze genen voorspellen hoe patiënten met eierstokkanker zullen reageren op chemotherapie, maar die respons kan ook beïnvloed worden door deze genen met medicijnen ‘uit’ te zetten. Deze en andere resultaten uit het proefschrift kunnen helpen om de behandeling van  vrouwen met eierstokkanker te verbeteren, en hopelijk ook zorgen voor een betere overleving van deze patiënten.

Tushar Tomar (1987) studeerde Farmacie (BSc) aan de universiteit van Delhi, en Medical and Pharmaceutical Sciences (MSc) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij was tijdens zijn promotieonderzoek verbonden aan de afdeling Obstetrie en Gynaecologie en het onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd betaald door KWF Kankerbestrijding. Tomar blijft als onderzoeker verbonden aan het UMCG. Meer informatie over het onderzoek van Tomar is te vinden op www.tushartomar.com.