Over ons Actueel Evenementen Promoties

Identification of a novel multiprotein complex in cargo sorting that preserves metabolic pathways in the liver

Promotie:Mw. A. (Alina) Fedoseienko
Wanneer:19 september 2016
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. A.J.A. (Bart) van de Sluis, prof. dr. M.H. Hofker
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Identification of a novel multiprotein complex in cargo sorting
that preserves metabolic pathways in the liver

Meer inzicht in familieleden van het ondersteunende eiwit COMDD1

Alina Fedoseienko vermoedt op basis van haar promotieonderzoek naar alle tien COMMD-eiwitten dat deze samen één groot complex vormen dat helpt bij het in stand houden van bijvoorbeeld een te hoog cholesterolgehalte of een verstoorde koperhuishouding. De organisatie van dit eiwitcomplex is volgens haar weefselspecifiek, en de exacte compositie van de verschillende complexen is nog onduidelijk – daarvoor is eerst meer onderzoek nodig.

COMMD-eiwitten zijn een vrij recent ontdekte familie van ondersteunende eiwitten die verschillende biologische processen reguleren. COMMD1 is het best bestudeerde eiwit van de familie, en wordt in verband gebracht met verschillende ziekten zoals koperstapelingsziektes en kanker. De biologische functie van de andere COMDD-eiwitten was nog grotendeels onbekend.

Het onderzoek van Fedoseienko toont voor het eerst aan dat COMMD6 en COMMD9 in de lever allebei een rol spelen in de koper- en cholesterolstofwisseling, op een vergelijkbare manier als COMMD1. Maar in tegenstelling tot deze ‘opeetcel’ blijken COMMD6 en COMMD9 ontstekingsprocessen niet te remmen. Fedoseienko concludeert uit deze en de andere resultaten van haar onderzoek dat alle COMMD-eiwitten waarschijnlijk samenwerken in het transport van transmembraaneiwitten (eiwitten die door het celmembraan heensteken), waardoor ze bijvoorbeeld een verstoorde koper- en cholesterolstofwisseling in stand houden. Een beter begrip van deze processen kan volgens haar helpen bij het ontwikkelen van betere behandelingen van beide ziektes.

Alina Fedoseienko (1988) studeerde ‘Biochemistry and Molecular Biology’ aan de Kyiv National Taras Shevchenko University (Oekraïne). Ze verrichtte haar promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd betaald door middel van een NWO-ALW beurs. Fedoseienko start binnenkort als onderzoeker aan de Mayo Clinic in Rochester, VS.