Over ons Actueel Evenementen Promoties

Attenuating fibrosis

Modulation of myofibroblast formation and extracellular matrix synthesis
Promotie:Dhr. M. (Masum) Mia
Wanneer:10 februari 2016
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. R.A. (Ruud) Bank
Copromotor:dr. M. Boersema
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Attenuating fibrosis

Onderzoek naar behandeling van fibrose biedt perspectief

Het is een zeer ernstige aandoening die dodelijke gevolgen kan hebben: fibrose, oftewel de verlittekening van weefsels en organen. Promovendus Masum Mia bestudeerde de eigenschappen van enkele stoffen die zouden kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een behandeling.

Fibrose kan leiden tot uitval van belangrijke organen. Een effectieve behandeling ontbreekt tot dusver. Fibrose ontstaat doordat er te veel collageen wordt aangemaakt, het eiwit dat een van de hoofdbestanddelen vormt van het bindweefsel van de huid. Hiervoor zijn bepaalde cellen, zogeheten myofibroblasten, verantwoordelijk. Tegelijk wordt er minder collageen afgebroken en is het geproduceerde collageen moeilijker afbreekbaar dan normaal.

Mia bootste het proces van fibrose in het laboratorium na met behulp van celkweken en testte een aantal stoffen op hun potentie om fibrose tegen te gaan. Een van die onderzochte stoffen, een cytokine, bleek veelbelovend: niet alleen werd de vorming van myofibroblasten en de afzetting van collageen geremd, ook werd de productie van collageen-afbrekende enzymen verhoogd. Ook werd, net als bij twee andere onderzochte stoffen, vastgesteld dat reeds gevormde myofibroblasten weer konden worden hersteld naar de normale vorm van de cel.

Mia bestudeerde tevens het effect op fibrose van stoffen die door stamcellen worden uitgestoten. Daartoe vergeleek hij stoffen die waren verkregen uit stamcellen uit vruchtwater met stoffen afkomstig van vetweefsel van volwassenen. De stoffen uit de foetale stamcellen bleken een zeer sterk anti-fibrotisch effect te hebben.

Masum Mia (1982) studeerde aan de University of Asia Pacific in Dhaka, Bangladesh en aan de Technische Universität Dresden in Duitsland. Hij voerde zijn promotieonderzoek uit bij het Kolff Institute, in het kader van het onderzoeksprogramma Restoring Organ Function by means of Regenerative Medicine. Het werd gefinancierd door het Netherlands Institute of Regenerative Medicine. Mia zet zijn loopbaan voort als postdoctoraal onderzoeker aan Boise State University in de Verenigde Staten.