Over ons Actueel Evenementen Promoties

Genomics of lung cancer

Tumor evolution, heterogeneity and drug resistance
Promotie:Dhr. A. (Ali) Saber Hosseinabadi
Wanneer:24 februari 2016
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. J.H.M. (Anke) van den Berg, prof. dr. H.J.M. (Harry) Groen
Copromotors:dr. K. Kok, dr. T.J.N. Hiltermann
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Genomics of lung cancer

Nieuwe inzichten in genetische afwijkingen longtumoren

Bepaalde genetische afwijkingen, zogenoemde EFGR-mutaties, komen vaker voor bij longkankerpatiënten met COPD. Dat geldt niet voor KRAS-mutaties, die komen juist vaker voor bij longkankerpatiënten zonder COPD. Dat constateert Ali Saber Hosseinabadi in zijn onderzoek naar specifieke genetische afwijkingen in longtumoren. Ook trof hij een interessant verschil aan in genetische variatie tussen kleincellige en niet-kleincellige longtumoren.

In het eerste deel van zijn onderzoek ging Saber Hosseinabadi na of er een samenhang is tussen aan de ene kant de chronische longziekte COPD en aan de andere kant de aanwezigheid van mutaties in genen die coderen voor het KRAS- en EGFR-eiwit in longtumoren. Voor de twee genen die hij onderzocht bleken genetische variaties in het KRAS-eiwit niet en EFGR-mutaties wel vaker voor te komen bij longkankerpatiënten zonder COPD.

In het tweede deel van zijn onderzoek bestudeerde Saber Hosseinabadi drie niet-kleincellige tumoren en twee kleincellige tumoren plus uitzaaiingen in meer detail. In kleincellige tumoren bleek 95% van de genetische mutaties voor te komen in de primaire tumor en de uitzaaiingen – bij niet-kleincellige tumoren was dat percentage met 50% in alle tumorlocaties aanzienlijk lager. Met andere woorden: in niet-kleincellige tumoren blijkt veel meer genetische variatie voor te komen dan in kleincellige tumoren. Een beter inzicht in welke genetische varianten tumoren delen met uitzaaiingen, kan helpen bij het ontwikkelen van betere therapieën.

Ali Saber Hosseinabadi (1981) studeerde Genetica aan de universiteit Putra in Maleisië. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen de afdeling Pathologie en Medische Biologie en onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen, dat het onderzoek ook financierde. Saber Hosseinabadi werkt als onderzoeker in het UMCG.