Over ons Actueel Evenementen Promoties

B cell lymphoma

Characterization of the microenvironment and the tumor cell proteome
Promotie:Mw. R. (Rui) Wu
Wanneer:23 maart 2016
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. J.H.M. (Anke) van den Berg, prof. dr. J.F. Chiu
Copromotors:A. Visser, dr. A. (Arjan) Diepstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
B cell lymphoma

PPIA mogelijk goed doelwit voor behandeling non-Hodgkin lymfoom

Het enzym Peptidylprolyl isomerase A (PPIA) blijkt betrokken bij het ontstaan van non-Hodgkin tumoren. Door dit enzym af te remmen, kan de groei van kwaadaardige cellen bovendien worden afgeremd. Dat concludeert Rui Wu in haar onderzoek naar verschillende vormen van lymfklierkanker. Ook identificeerde zij meerdere biomarkers, stofjes om non-Hodgkin tumoren op te sporen in het bloed, zoals de immuunreactie-gerelateerde eiwitten CD70 en macrofaag inhibitie factor (MIF).

Er zijn twee categorieën lymfklierkanker: het Hodgkin lymfoom (ook wel bekend als de ‘ziekte van Hodgkin’ naar de ontdekker Thomas Hodgkin) en alle overige vormen van lymklierkanker, het non-Hodgkin lymfoom (NHL). Die laatste soort komt in Nederland met jaarlijks 20 nieuwe patiënten per 100.000 inwoners vaker voor. Ter vergelijking: er komen jaarlijks naar schatting 3 Hodgkin-patiënten bij op iedere 100.000 inwoners. Het is nog onbekend hoe lymfklierkanker ontstaat, maar wel is bekend dat het gaat om een kwaadaardige aandoening van witte bloedcellen die een rol spelen in het afweersysteem.

Wu onderzocht in haar promotieonderzoek de communicatie tussen immuuncellen en tumorcellen in non-Hodgkin tumoren en vergeleek die met de communicatie tussen immuun- en tumorcellen bij het klassieke Hodgkin lymfoom. Zij bestudeerde daarvoor in celweefsel van non-Hodgkin patiënten onder andere de veranderingen in de membraaneiwitten van de tumorcellen, de eiwitten die worden uitgescheiden door de tumor en de samenstelling van de omgevingscellen. Dat laatste deed zij met behulp van flowcytometrie, een techniek om cellen te bestuderen in een stromende vloeistof.

Eén van Wu’s bevindingen is dus dat het expressieniveau van eiwit PPIA verhoogd blijkt bij NHL-patiënten en dat de eiwitten CD70 en MIF uitgescheiden worden door de tumorcellen. Deze laatste twee eiwitten helpen de tumorcellen mogelijk om de immuunreactie van het lichaam te ontwijken. Het eerste eiwit, PPIA, is volgens Wu mogelijk geschikt als therapeutisch doelwit in de behandeling van NHL. Maar voordat deze ontdekking in de praktijk kan worden toegepast, is eerst meer onderzoek nodig.

Rui Wu (1985) studeerde geneeskunde aan de universiteit van Shantou (China). Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Pathologie en binnen onderzoeksinstituten CRCG en GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd betaald door ATTP.