Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Digital governance in support of infrastructure asset management

Nieuw model voor beheer infrastructuur grootste Afrikaanse waterbedrijf

Voor besluitvorming op het gebied van strategisch infrastructuurbeheer is hoogwaardige, geharmoniseerde informatie uit IT- en controlesystemen noodzakelijk. Het verzamelen en inzichtelijk presenteren van die informatie is echter niet eenvoudig. Thinus Bekker onderzocht deze problematiek bij Rand Water, het grootste waterbedrijf in Afrika, en ontwikkelde een nieuw model voor het beheer van de infrastructuur.

Bekker constateert dat een nieuwe digitale beheersbenadering noodzakelijk is om informatiebeheer ondernemingsbreed mogelijk te maken. Hij ontwikkelt een uitgebalanceerde benadering die op passende wijze de relevante risico’s beperkt. Daarnaast biedt het proefschrift een benadering om de nieuwe methode succesvol te implementeren bij infrastructuurintensieve organisaties. Het model ‘Rand Water Way’ werd getest en geaccepteerd door Rand Water, en is ook getest en geaccepteerd door vergelijkbare organisaties uit verschillende sectoren.

Het onderzoek van Bekker draagt bij aan de theorie- en kennisvermeerdering over hoe digitale technologie en assetinformatie moeten worden ingezet om infrastructuurbeheer te ondersteunen, en ook over hoe deze nieuwe digitale beheersbenadering moet worden geïmplementeerd in grote, complexe infrastructuurintensieve organisaties.

Thinus Bekker verrichtte zijn onderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.