Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Life courses of immigrants and their descendants

Veel Poolse arbeidsmigranten keren binnen enkele jaren terug naar hun vaderland

Veel Poolse migranten in Nederland keren binnen enkele jaren terug naar het land van herkomst. Polen die zich permanent in Nederland vestigen zijn vooral degenen met een partner en kinderen. Tom Kleinepier concludeert dat het familieleven van migranten ons veel kan vertellen over toekomstig migratiegedrag.

Kleinepier onderzocht het familieleven van kinderen van migranten. Hij richtte zich daarbij op het familieleven van autochtone en allochtone jongeren in Nederland en onderzocht een relatief recente migrantengroep (Polen) en kinderen van de klassieke migrantengroepen in Nederland (Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen). Het familieleven van kinderen van migranten komt sterk overeen met culturele patronen in het land van herkomst van de ouders. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de keuze van  Turkse en Marokkaanse jongeren om direct te trouwen in plaats van te gaan samenwonen, een groot aandeel alleenstaande moeders onder Surinaamse en Antilliaanse jonge vrouwen, en jongere leeftijden waarop het eerste kind geboren wordt. De migrantenkinderen lijken hun schoolloopbaan en arbeidsmarktcarrière af te stemmen op hun familie- en gezinsleven, terwijl het omgekeerde het geval is voor autochtonen. Dat leidt tot ongelijke kansen op de arbeidsmarkt en in het onderwijs, concludeert Kleinepier.

Tom Kleinepier verrichtte zijn onderzoek aan het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI/KNAW/RUG). Het proefschrift is onderdeel van en gefinancierd door het ERC Starting Grant-project ‘Families of Migrant origin: a Life course perspective’ geleid door prof.dr. Helga A.G. de Valk. Kleinepier is tegenwoordig postdoc onderzoeker aan de Technische Universiteit Delft.