Over ons Actueel Evenementen Promoties

Characterization of 4,6-α-glucanotransferase enzymes and their functional role in Lactobacillus reuteri

Promotie:Dhr. Y. (Yuxiang) Bai
Wanneer:18 maart 2016
Aanvang:12:45
Promotor:L. (Lubbert) Dijkhuizen
Copromotor:dr. ir. R.M. (Rachel) van der Kaaij
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Characterization of 4,6-α-glucanotransferase enzymes and their
functional role in Lactobacillus reuteri

Gezondere zetmeel dankzij enzymen

Zetmeel is sinds mensenheugenis het belangrijkste koolhydraat in ons dieet. Zetmeel wordt snel afgebroken, wat kan leiden tot een snelle toename van de bloedsuikerspiegel. Dit ongewenste effect kan op langere termijn leiden tot obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes. Daarom is het belangrijk te zoeken naar alternatieven voor zetmeel in voedingsmiddelen, zoals voedingsvezels of gemodificeerd zetmeel dat minder snel afbreekbaar is. Modificatie van zetmeel gebeurt nu al via fysische methoden, bijvoorbeeld hittebehandelingen. Deze modificaties zijn niet altijd stabiel, en kunnen verloren gaan bij het proces van het bereiden van voedingsmiddelen.

Een andere mogelijkheid is om de zetmeelstructuur met behulp van enzymen te modificeren. Dit is de route die Yuxiang Bai volgde in zijn promotieonderzoek. Hij richtte zich op 4,6-α-glucanotransferase enzymen. Deze enzymen kunnen de (α1→4) binding tussen glucose moleculen in zetmeel omzetten in een de (α1→6) binding; dit laatste type is minder goed af te breken door de menselijke spijsvertering.

Zetmeel dat op deze manier gemodificeerd is valt onder de voedingsvezels: koolhydraten die pas worden afgebroken in de dikke darm. Het enzym heeft potentieel economische waarde, wanneer het op grote schaal kan worden ingezet voor de modificatie van zetmeel. Voordat het zover is moeten er nog een aantal hobbels worden genomen. Zo is de opbrengst van het enzym in de huidige systemen erg laag. Voor beide problemen presenteert Bai experimentele oplossingen, waarbij hij gebruik maakt van de detailkennis van de 3D structuur van het eiwit die hij zelf heeft geproduceerd.

Het promotieonderzoek van Yuxiang Bai vond plaats bij de afdeling Microbiële Fysiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering van de Chinese Scholarship Council en het Carbohydrate Competence Centre. Bai werkt inmiddels als associate professor aan de Jiangnan University (China).