Over ons Actueel Evenementen Promoties

Mobility in family networks

Travel behaviour and contact in families
Promotie:Dhr. O. Rubin
Wanneer:23 mei 2016
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. C.H. (Clara) Mulder, prof. dr. L. Bertolini
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Mobility in family networks

Familiecontact mogelijk onder druk door milieubeleid om autogebruik te verminderen

De auto is in Nederland een belangrijk hulpmiddel om familieleden regelmatig te kunnen bezoeken. Dat reisgedrag heeft tegenstrijdige effecten: er zijn duidelijke individuele en maatschappelijke voordelen, maar het veroorzaakt mogelijk ook substantiële kosten voor de samenleving en het milieu. Ori Rubin concludeert dat de huidige manier van reizen vanwege familiebezoek van bepaalde soorten families vanuit milieuoogpunt onhoudbaar is. Zulke families lopen het risico dat ze ontregeld raken door beleid dat autogebruik zou beperken. Volgens Rubin is het een uitdaging om  duurzaam reisgedrag te stimuleren zonder de sociale duurzaamheid negatief te beïnvloeden.

Rubin onderstreept in zijn proefschrift de tweeledige rol van autogebruik. Autobezit faciliteert sociale duurzaamheid, maar draagt tegelijkertijd behoorlijk bij aan CO2-uitstoot. Hij constateert twee veelomvattende beleidsuitdagingen. De eerste is de vergrijzing, die voornamelijk wordt veroorzaakt door de afgenomen vruchtbaarheid en de toenemende levensverwachting, in combinatie met de afslanking van de verzorgingsstaat. Beide fenomenen zouden een substantiële invloed kunnen hebben op contact binnen de familie en de noodzaak om te reizen. De tweede uitdaging is het effect van reizen op het milieu en de mogelijke gevolgen voor het vermogen van mensen om te reizen met de auto. De potentiële gevolgen van de vergrijzing met daarnaast de afslanking van de verzorgingsstaat, en de toenemende druk om de milieu-impact van reizen te doen afnemen, zouden familiecontact kwetsbaarder kunnen maken.

Ori Rubin verrichtte zijn onderzoek bij het Population Research Centre van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Het onderzoek behoort tot het programma Towards Wellbeing, Innovation and Spatial Transformation en is gefinancierd door NWO. Rubin werkt tegenwoordig als wetenschappelijk medewerker bij het Planbureau voor de Leefomgeving.