Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Constructing low-dimensional molecular networks on metal surfaces

Nieuwe materialen maken met moleculen

De constructie van zowel één- als tweedimensionale moleculaire netwerken op oppervlakken wordt tegenwoordig beschouwd als een veel belovend alternatief voor de conventionele top-down benadering om nieuwe elektronische apparaten te ontwerpen en ontwikkelen. Verschillende laag-dimensionale moleculaire netwerken zijn succesvol geconstrueerd op verschillende metalen oppervlakken en de gevormde structuren zijn onderzocht met een combinatie van verschillende experimentele technieken waaronder, ‘scanning tunneling microscopy’, ‘X-ray photoelectron spectroscopy’ en ‘low-energy diffraction’.

Tuan Pham deed onderzoek naar dit soort innovatieve constructietechnieken. Daarbij richtte hij zich op twee hoofdonderzoeksonderwerpen. Het eerste onderwerp focust zich op de constructie van zelf geassembleerde structuren van organische moleculen op metalen oppervlakken. De netwerken worden bij elkaar gehouden door verschillende (zwakke) niet-covalente intermoleculaire interacties waaronder van der Waals interacties, halogeenbindingen, waterstofbindingen en coördinatiebindingen. Hierbij ligt de nadruk op het bestuderen van het samenspel tussen intermoleculaire en molecuul-substraat interacties ten opzichte van de structuurvorming van de moleculaire netwerken. Verder is de invloed van het aantal en de positie van de functionele eindgroepen aan de precursoren op de resulterende intermoleculaire interacties onderzocht.

Het tweede onderwerp in het onderzoek van Phan is gericht op de synthese van polymeernetwerken op het oppervlak. Het doel is om robuuste moleculaire netwerken op metalen oppervlakken te verkrijgen met verbeterde chemische en fysische eigenschappen. Voor de formatie van de polymeren werd gebruik gemaakt van beschermende groepen en van de Ullmann koppeling. Verder is de invloed van verschillende metalen substraten op de uitkomst van de Ullmann koppeling onderzocht.

Pham verwacht dat de resultaten die hij in zijn proefschrift presenteert een aanzienlijke bijdrage zullen leveren aan de voortgaande nanotechnologische revolutie in de materiaalwetenschappen.

Het promotieonderzoek van Tuan Pham vond plaats bij de afdeling Oppervlakken en Dunne Lagen van het Zernike Institute for Advanced Materials. Financiering kwam van ZIAM en NWO. Pham werkt nu als postdoc onderzoeker aan de RUG.