Over ons Actueel Evenementen Promoties

A system wide view of replicative aging in budding yeast

Protein biogenesis machinery as a driver of the aging process; molecular and cellular properties associated to longevity in single cells; and the relevance of aging in yeast to aging in humans
Promotie:Dhr. G.E. Janssens
Wanneer:19 februari 2016
Aanvang:11:00
Promotor:M. (Matthias) Heinemann, Prof
Copromotor:prof. dr. L.M. (Liesbeth) Veenhoff
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
A system wide view of replicative aging in budding yeast

Veroudering in kaart gebracht

Georges Janssens bracht tijdens zijn promotie-onderzoek de vele moleculaire veranderingen in kaart die optreden tijdens het verouderingsproces van gist. Dit is iets dat nog niet eerder gebeurde, voor welk andere organisme dan ook. Janssens presenteert werk dat zowel het gros van het transcriptoom en een groot deel van het proteoom meet gedurende de levensduur van gist.

Het ‘transcriptoom’ is de verzameling van RNA-moleculen in de cel, die worden geproduceerd wanneer een gen tot expressie komt. Het ‘proteoom’ bestaat uit alle eiwitten in de cel, die worden geproduceerd in de cel op basis van de RNA-transcripten middels het zogenaamde translatiemechanisme.

Uit de experimenten blijkt dat het proteoom van gist steeds minder het transcriptoom weerspiegelt naarmate het verouderingsproces vordert. Deze ontkoppeling van het proteoom en transcriptoom wordt het sterkst waargenomen voor eiwitten die gerelateerd zijn aan het proces van translatie in de cel; deze eiwitten accumuleren gedurende de veroudering ten opzichte van de bijbehorende transcripten. Een wiskundige netwerkanalyse op basis van de gegevens laat zien dat specifiek deze ontkoppeling gerelateerd aan het translatieproces de drijvende kracht achter het verouderingsproces is.

Deze bevindingen geven een kader voor veel in de literatuur opgenomen waarnemingen omtrent  veroudering. Janssens toont aan dat het translatiemechanisme niet alleen het verouderingsproces drijft in een populatie, maar ook sterk gecorreleerd is aan de specifieke variatie in levensduur van individuele cellen.

Georges Janssens voerde zijn onderzoek uit bij de afdeling Molecular Systems Biology van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering van NWO. Hij werkt nu als postdoc aan het Karolinska Institutet, Stockholm, Zweden.

Zie ook dit recente persbericht over het onderzoek van Janssens.