Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
Approaching conformality in non-Abelian gauge theories

Uitbreiding Standaardmodel onderzocht

Experimenteel is het Standaardmodel van de deeltjesfysica met een zeer grote precisie getest, maar sommige vraagstukken hebben in dit raamwerk nog steeds geen oplossing en fysici zoeken naar oplossingen in uitbreiding van het standaardmodel, een onderzoeksrichting genaamd de ‘natuurkunde voorbij het standaardmodel’.

Tiago Nunes da Silva onderzocht een aantal van deze vraagstukken. Meer specifiek is het doel om een beter begrip te krijgen van de fasediagram van de materie die interacties vertoont met de sterke kernkracht (en de ijktheorie die dit beschrijft) en het ontstaan van conformiteit.

Deze vragen zijn theoretisch gezien interessant voor veldentheorieën, omdat ze nieuwe informatie geven over ijktheorieën die fundamentele interacties beschrijven. Ze kunnen ook belangrijke consequenties hebben voor de ijkveldzwaartekrachtdualiteit en voor de connectie tussen theorieën met en zonder supersymmetrie. Verder zijn ze ook interessant voor roostertheoretici, omdat nieuwe algoritmen en technieken worden ontwikkeld en getest, die in verschillende onderzoeksgebieden gebruikt kunnen worden.

Tenslotte, uit het oogpunt van fenomenologie zijn deze vragen ook relevant: de bijna-conforme regio van het fasediagram kan voorbereidende effecten van conformiteit vertonen die relevant zijn voor fenomenologie en het bouwen van modellen, die een basis vormen voor de groep van elektrozwakke theorieën bekend zijn als ‘walking technicolor’ modellen.

Een groot deel van het onderzoek van Nunes da Silva is gebaseerd op roosterijkveldtheoriemethoden die het mogelijk maken om op een niet-perturbatieve numerieke manier ijktheorieën te beschrijven in een discrete ruimtetijd, typisch met het gebruik van supercomputers.

Het promotie-onderzoek van Tiago Nunes da Silva vond plaats bij de afdeling Hoge-energiefysica van het Van Swinderen Instituut en is gefinancierd door stichting FOM.