Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Organic donor-acceptor systems

De werking van plastic elektronica

Plastic elektronica begint zijn weg te vinden naar grootschalige toepassingen. Voor een echte doorbraak van deze technologie is een grondig begrip nodig van de essentiële fysische processen die zich afspelen in de onderliggende materialen: de organische halfgeleiders. Organische donor- en acceptormaterialen, die voor fotovoltaïsche toepassingen zijn ontworpen, staan daarom centraal in het onderzoek van Almis Serbenta. De nadruk van zijn werk ligt op de cruciale eerste stappen die volgen op absorptie van licht. Deze stappen leiden tot de vorming van vrije ladingen, die ‘geoogst’ moeten worden om energie op te wekken.

Allereerst belicht Serbenta één van de cruciale stappen in de productie van elektriciteit uit licht: de ultrasnelle overdracht van lading tussen de veel gebruikte acceptor PC71BM en donorpolymeren. Verder bestudeerde hij de diffusie van de neutrale excitonen, voordat ze worden gesplitst in afzonderlijke ladingen.

Serbenta laat ook zien dat ultrasnelle spectroscopie een erg handige methode is om belangrijke informatie over de nanostructuur van organische halfgeleider mengsels te verkrijgen. Het is essentieel om een goed begrip te hebben van de spectroscopische ‘handtekeningen’ van de verschillende energetische overgangen in organische halfgeleiders. Met dit begrip is het mogelijk de processen van de ladingsgeneratie bestuderen op een ultrasnelle tijdschaal.

De inzichten en discussies die Serbenta in zijn proefschrift presenteert zijn niet alleen relevant voor de specifieke fotovoltaïsche materialen die hij gebruikt. Naar verwachting hebben ze ook bredere consequenties voor het veld van de foto-fysica van organische elektronica en organische materialen.

Almis Serbenta voerde zijn promotieonderzoek uit bij de afdeling Optische Fysica van de Gecondenseerde Materie van het Zernike Institute for Advanced Materials. Hij werkt inmiddels als software ontwikkelaar bij Ltd. ELAS.