Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Letteren
Mutual intelligibility in the Slavic language area

Wederzijdse verstaanbaarheid Slavische talen onderzocht

In onze geglobaliseerde wereld is internationale samenwerking erg belangrijk, maar niet alle Europeanen spreken goed Engels. Als talen tot dezelfde familie behoren zou iedereen in staat moeten zijn hun eigen taal te spreken en de taal van hun gesprekspartner te begrijpen. Deze vorm van communicatie is bewezen effectief tussen zowel Deense, Zweedse en Noorweegse moedertaalsprekers, als Nederlandse en Duitse sprekers als de sprekers van het Tsjechisch en Slowaaks.

Jelena Golubović heeft onderzocht hoe goed sprekers van verschillende Slavische talen elkaar begrijpen en welke factoren dit beïnvloedt. Ongeveer 12.000 sprekers van zes Slavische talen namen deel aan een online verstaanbaarheidsexperiment. De resultaten tonen aan dat het erg belangrijk is dat woorden met dezelfde stam ook op dezelfde manier worden uitgesproken in twee talen. Daarnaast geldt dat hoe meer je bent blootgesteld aan een taal die je probeert te verstaan, hoe beter je de taal ook daadwerkelijk zult begrijpen. Hoe woorden worden gevormd en gecombineerd in een zin maakt ook uit: hoe gelijker de processen, hoe groter de kans dat je het begrijpt. En in het geval van een laag verstaanbaarheidsniveau toont Golubović aan dat het mogelijk is om mensen in een relatief korte periode te leren hoe ze een gerelateerde taal beter kunnen begrijpen.

Jelena Golubović studeerde Applied Linguistics. Ze verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit der Letteren.  Golubović’ onderzoek is een van de drie onderdelen binnen het bredere Micrela-project, waarin ook de wederzijdse verstaanbaarheid Germaanse en Romaanse talen worden onderzocht. Het onderzoek is gefinancierd door NWO.

Zie ook Verstaanbaarheid Germaanse talen onderschat