Over ons Actueel Evenementen Promoties

Visible quotation

The multimodal expression of viewpoint
Promotie:Dhr. K.K.M. Stec
Wanneer:18 januari 2016
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. G. (Gisela) Redeker, prof. dr. A. Cienki
Copromotor:prof. dr. M. (Mike) Huiskes
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Visible quotation

Multimodale strategieën bij perspectiefwisselingen in verhalen

Kashmiri Stec heeft onderzoek verricht naar de multimodale weergave van perspectief in interactie. Ze onderzocht hoe sprekers lichamelijke articulatoren gebruiken om het perspectief van verschillende personages in gesproken narratieven weer te geven. Met als uitgangspunt bevindingen uit de cognitieve linguïstiek, de conversatie-analyse en onderzoek naar non-verbale communicatie en gebarentaal toont Stec het inherent multimodale karakter van communicatie aan. Uit analyses van een omvangrijke collectie van directe citaten uit narratieven blijkt dat sprekers wisselingen in perspectief niet alleen verbaal markeren, maar tegelijkertijd ook met uiteenlopende non-verbale middelen zoals lichaamshouding, gezichtsuitdrukking, blikrichting en gebaren, alsmede met prosodie.

Naast een beschrijving van de verschillende multimodale strategieën die sprekers gebruiken om perspectiefwisselingen te markeren, geeft Stec ook meer inzicht in de keuze tussen deze strategieën. De resultaten tonen aan dat sprekers een onderscheid maken tussen citaten toegeschreven aan personages in de directe rede en citaten die fictief zijn (creatieve extensies van de directe rede, waarbij ook dieren, objecten en attitudes geciteerd kunnen worden). Ook is de keuze voor markeringen afhankelijk van het aantal weergegeven perspectieven, waarbij sprekers een onderscheid maken tussen de verschillende personages. Sprekers gebruiken daarbij het hele spectrum van markeringen die tot hun beschikking staan, om een zo volledig mogelijke representatie te geven van het weergegeven perspectief. De resultaten van Stec haar onderzoek tonen aan dat menselijke cognitie diep geworteld is in het lichaam en een inherent multimodale basis heeft.

Kashmiri Stec studeerde Cognitive Semiotics. Ze verrichtte haar onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren.