Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
The governance of small cities in decentralizing Indonesia

Decentralisatie stelt kleine Indonesische steden voor grote uitdagingen

Kleine steden in Indonesië worden geconfronteerd met uitdagingen van snelle verstedelijking, gebrekkige natuurlijke hulpbronnen en stedelijke diensten, alsmede een plotselinge verandering door decentralisatie en regionale autonomie. Dat concludeert Paramita Rahayu. Zij onderzocht hoe bestuurlijke processen in kleine steden institutioneel zijn ontworpen, gezien hun huidige contextuele uitdagingen. Zij richtte zich daarbij op Cirebon-stad en de omliggende regio’s, in Indonesië.

De casestudie toont een beperkte financiële draagkracht van de lokale overheid en van de lopende decentralisatieprocessen. Deze factoren zorgen voor beperkingen om te komen tot formele vormen van institutioneel ontwerp. Tegelijkertijd laten de kleine stad en de omliggende regio's veelbelovende tekenen zien van een bredere institutionele capaciteit voor bestuur. Helaas worden deze capaciteiten aangetast door processen van ongelijkheid en de controle van middelen door één van de betrokken actoren, constateert Rahayu. De capaciteiten hebben ook te maken met een sterke autoritaire politieke cultuur, geërfd van een vorig gecentraliseerd regime. Een cruciale stap is daarom de introductie van meer mogelijkheden op het regionale niveau, zodat interlokale rivaliteit wordt overstegen.

Het stedelijke karakter van de Indonesische kleine steden binnen snel verstedelijkende regio’s wordt gekenmerkt door substantieel intense en dynamische lokale onderlinge relaties tussen kern en periferie, die beide concurreren om ruimte, middelen, identiteit en invloed. De beperkte omvang van een stad uit zich vooral in het bereik van de stad; dat bereik is verzwakt door decentralisatie. De mate waarin een kleine stad in staat is om zijn gereduceerde invloed te overwinnen en te blijven groeien, hangt af van de institutionele capaciteit van alle actoren in informele nieuwe netwerken. Met andere woorden, de institutionele capaciteit van een stad binnen een decentraliserend systeem is in steeds grotere mate bepalend.

Paramita Rahayu volgde de Research Master in Regional Studies. Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Spatial Planning and Environment van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Het onderzoek werd gefinancierd met een beurs van het Ubbo Emmius Fonds. Rahayu is tegenwoordig docent aan de afdeling Architecture and Planning aan de Sebelas Maret University in Indonesië.