Over ons Actueel Evenementen Promoties

Performing light

Experience, meaning and autonomy of contemporary theatre lighting
Promotie:Dhr. Y. Abulafia
Wanneer:25 februari 2016
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. B.P. (Barend) van Heusden
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Performing light

De evolutie van lichtontwerp in het hedendaagse theater

Onderzoeker en lichtontwerper Yaron Abulafia heeft onderzoek gedaan naar de evolutie van lichtontwerp tegen de achtergrond van ontwikkelingen in het hedendaagse theater. Abulafia concludeert dat in hedendaags theater zowel de mimetische mogelijkheden als het artistieke potentieel van het medium licht significant toegenomen zijn. Deze evolutie van lichtontwerp heeft esthetische, semiotische en poëtische dimensies die gerelateerd zijn aan hoe kunstenaars licht inzetten in het theater. Abulafia’s promotie is de eerste in de theaterwetenschappen waarin een uitgebreid raamwerk wordt gepresenteerd voor het analyseren en interpreteren van licht in het theater.

Abulafia analyseert deze evolutie met het uiteenzetten van twee hoofdvragen: Wat zijn de oorzaken voor de veranderingen in lichtontwerp voor hedendaags theater? Hoe kan deze nieuwe stroming in lichtontwerp worden gekarakteriseerd (vergeleken met het gebruik van licht in eerdere theaterstijlen)? De antwoorden erop omvatten zowel een theoretische reflectie als een empirische (of interpretatieve) analyse.

Abulafia’s onderzoek naar de kunst van het licht op het podium en het nieuwe conceptuele raamwerk kunnen bijdragen aan ons inzicht in de functie en ontwikkeling van licht en de parameters van theoretisch onderzoek naar theaterbelichting uitbreiden, alsmede de link hiervan met de praktijk van lichtontwerp.

Yaron Abulafia verrichtte zijn onderzoek bij het Groningen Research Institute for the Study of Culture (ICOG), Faculteit der Letteren.