Skip to ContentSkip to Navigation
EducationProgrammesMaster's degree programmesLinguisticsNeurolinguistics
Header image Neurolinguistics

Neurolinguistics

In deze mastertrack onderzoek je waarom mensen dyslectisch zijn en wat voor effect hersenbeschadigingen kunnen hebben op taal. Vanuit de taalkunde en neuropsychologie bestudeer je taalstoornissen.

De eenjarige mastertrack Neurolinguïstiek houdt zich bezig met vragen over taalstoornissen: Hoe komt het dat normaal ontwikkelende kinderen taal schijnbaar moeiteloos leren, terwijl dit niet geldt voor kinderen met gehoorafwijkingen of met het syndroom van Down? Waarom hebben sommige kinderen grote moeite met leren lezen en hoe ontstaat afasie?

In het eerste semester worden drie onderzoekscolleges aangeboden: Afasiologie, Taalontwikkelingsstoornissen en Dyslexie. In het tweede semester loop je stage. Als je een therapiebevoegdheid wilt behalen, wordt deze stage verzorgd door de opleiding Logopedie van de Hanzehogeschool.

Deze therapiebevoegdheid kun je overigens alleen halen als je ook tijdens de Bachelor de minor Logopedie, bestaande uit vakken die worden aangeboden door de opleiding Logopedie, hebt gevolgd en als je na je studie ook nog een tweede stage bij deze opleiding volgt.

Als je al een therapiebevoegdheid hebt, of je wilt geen therapiebevoegdheid halen, dan doe je een onderzoeksgerichte stage.

Je sluit je opleiding af met een scriptie. Na afronding van je studie ontvang het diploma Master of Arts in Taalwetenschappen/Linguistics.

More about this programme
  • Testimonial of Line Atsma

    Logopedist bij Revalidatie Friesland

    Als logopedist werk ik bij Revalidatie Friesland en ik heb hier ook een oproepcontract als neurolinguïst. Als taalkundige denk ik mee over de inrichting van behandelingen en verzorg ik voor- en nametingen. Daarnaast werk ik bij de opleiding logopedie aan de Hanzehogeschool. Daar geef ik lessen die te maken hebben met neurologie en begeleid ik stages en scripties.

    Ik ben enorm geboeid door afasiologie en koos daarom binnen de master voor deze track. Veel uit deze track komt in mijn huidige functie goed van pas. Als logopedist werk ik namelijk veel met afasie, een taalstoornis die door een hersenbeschadiging veroorzaakt is. Tijdens de mastertrack leer je dergelijke taalstoornissen te detecteren en analyseren. Ik leerde hierdoor dat elke patiënt en elk functioneren anders is. Een patiënt kan bijvoorbeeld een stoornis hebben op het gebied van taalbegrip of -productie. Daarbij kunnen bijvoorbeeld vorming en interpretatie van klanken, woorden of zinnen aangedaan zijn. Dankzij de stage tijdens mijn mastertrack deed ik niet alleen wetenschappelijke kennis, maar ook relevante praktijkervaring op. 

    Mijn missie is het blijven opkomen voor patiënten met afasie. Enerzijds door ze te helpen in praktijk. Anderzijds door het belang van wetenschappelijk onderzoek naar afasie uit te dragen. Het helpen van de patiënt en zijn omgeving, het coachen van logopedisten en het begeleiden van studenten is boeiend en inspirerend!

     

    Close
    – Line Atsma
  • Testimonial of Student Theresa Seiser

    Als stagiaire Klinische Linguïstiek kon ik zelf taaltesten afnemen en uitwerken

    Elke dag gebruiken we taal; als instrument in conversaties, in relaties, voor de uitdrukking van gevoelens enzovoort. Elke situatie en leefwereld wordt dus gevormd door dit complexe werktuig. Maar taal is niet alleen instrument. Het is ook een logisch systeem dat diep in ons brein verweven is. Plotselinge gebeurtenissen zoals een beroerte kunnen dat hele systeem ontregelen en in de war maken. Ik zie het als een uitdaging om de achterliggende stoornis hierin te vinden.

    In het tweede semester van de mastertrack Neurolinguïstiek heb ik stage gelopen bij Revalidatie Friesland. Als stagiaire Klinische Linguïstiek kon ik zelf taaltesten afnemen en uitwerken, zoals de ASTA of de DIAS. Door deze stage heb ik veel geleerd. Niet alleen op het gebied van de Klinische Linguïstiek, maar ook over het contact met patiënten en het werken in een team met verschillende disciplines, zoals fysiotherapeuten of ergotherapeuten.

    Door mijn stage bij Revalidatie Friesland realiseerde ik me dat ik meer ervaring op wilde doen met patiënten met een taalstoornis. Na mijn afstuderen ben ik daarom in Wenen gestart met het Bachelor programma Logopedie. Daarvoor lijkt het mij belangrijk om te beleven hoe hard patiënten met een taalgebrek moeten werken om samen met hun therapeuten hun doel te bereiken. Deze combinatie van een wetenschappelijk achtergrond en ervaring uit de praktijk lijkt mij een goede basis om als onderzoeker aan het werk te gaan.

    Close
    – Student Theresa Seiser
  • Testimonial of Trudy Krajenbrink

    Stage bij het Macquarie Centre for Cognitive Science (MACCS) in Sydney

    Ik besloot dat ik het liefst een onderzoeksstage wilde doen (en geen klinische stage zoals bijvoorbeeld in een revalidatiecentrum). Hiervoor heb ik een docente van de universiteit van Potsdam benaderd. Zij raadde me aan om informatie in te winnen bij Lyndsey Nickels bij het Macquarie Centre for Cognitive Science (MACCS) in Sydney. Ik heb prof. Nickels gemaild en een CV opgestuurd en na enkele e-mails was begin december het contract rond.

    Ik heb geleerd hoe het is om in het onderzoek te werken. Dit is mij erg goed bevallen. Je hebt tijdens je studie ook onderzoekscolleges natuurlijk, maar door een tijd fulltime te werken kun je er echt achter komen hoe dit werk je bevalt.

    Daarnaast heb ik ervaren hoe wetenschappelijk onderzoek en de praktijk gecombineerd kunnen worden. Ik vond de werksfeer erg prettig. Ik heb geleerd om zelfstandig te werken en ook om in een team te werken. Het heeft mij een interessant scriptieonderwerp opgeleverd. Daarnaast heeft de stage mijn interesse gewekt om na mijn studie eens te kijken naar een promotieplaats.
    Ook heb ik tijdens mijn stage veel mensen leren kennen en deze contacten kunnen mij in mijn verdere carrière helpen. Lees meer

    Close
    – Trudy Krajenbrink
Facts & Figures
Degree
MA in Linguistics
Croho code
60815
Course type
Master
Language of instruction
Dutch (100%)
Duration
12 months (60 ECTS)
Start
February, SeptemberSeptember
Programme form
full-time
Faculty
Arts

Let op: starten met deze master in februari is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk. Neem hiervoor contact op met de studieadviseur.

Research Master

Ben je geïnteresseerd in een onderzoeksgerichte carrière? Kijk ook eens bij ons Research Masterprogramma Taalwetenschappen