Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMasteropleidingenOpleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
Header image Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Griekse en Latijnse Taal en Cultuur

Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Griekse en Latijnse Taal en Cultuur

Hou je van klassieke talen en cultuur en wil je voor de klas staan? Tijdens deze lerarenopleiding verdiep je je kennis en leer je deze over te brengen aan middelbare scholieren.

Voor nieuws en meer informatie over onze afdeling, zie onze afdelingswebsite

Deze tweejarige educatieve master leidt je op tot eerstegraadsdocent Griekse en Latijnse Taal en Cultuur. De opleiding bestaat uit een didactisch en een vakinhoudelijk deel.

Voor het vakinhoudelijke deel volg je vakken van de mastertrack Griekse en Latijnse Taal en Cultuur. In het didactische deel ontwikkel je je tot eerstegraadsdocent. Daarbij leer je klassieke bronnen toegankelijk en inzichtelijk te maken voor je leerlingen.

In het eerste jaar ben je vooral bezig met het vakinhoudelijke programma en verdiep je je kennis. Daarnaast doe je een korte stage op een middelbare school. In het tweede jaar staat het didactische programma centraal en doe je een uitgebreide stage in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Tijdens deze stage geef je 15 tot 20 lessen, waarvan minimaal 6 lessen zelfstandig. Je bent één dag in de week vrij geroosterd voor colleges, mentorbijeenkomsten en groepsopdrachten.

Na het afronden van dit tweejarige programma heb je een masterdiploma en een eerstegraadsonderwijsbevoegdheid.
Je kunt dit programma zowel in voltijd als deeltijd doen. Deeltijd houdt in dat je in overleg met de studieadviseur het programma kunt verspreiden over een langere periode. 
Lees hier meer over het verschil tussen de één- en tweejarige lerarenopleidingen aan de RUG.

Meer over deze opleiding
  • Testimonial van Student Joost Kooiman

    Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm

    Naast mijn studie ben ik actief bij een debatvereniging en geef ik training aan leerlingen van het middelbaar onderwijs. Als trainer kwam ik erachter dat kennis overdragen mij niet alleen ligt, maar ook veel voldoening geeft. Na mijn bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur besloot ik daarom een educatieve master te gaan doen.

    Het programma van deze master bestaat uit twee verschillende onderdelen. In het ene deel doe je vakinhoudelijke kennis op, in het andere deel ontwikkel je didactische vaardigheden als docent. De verplichte stages vormen hierin een belangrijk onderdeel. Zo heb ik in mijn eerste jaar les gegeven op een middelbare school in Heerenveen. Een ontzettend leuke ervaring waarin voor mij werd bevestigd dat het onderwijs echt iets voor mij is. Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm.

    Het leukste vak uit de master vind ik de epigrafiecursus. Epigrafie gaat over de studie en interpretatie van (in dit geval oud-Griekse) inscripties, zoals ereteksten en feestteksten. Dankzij dit vak kon ik met mijn studiegenoten gesponsord een trip naar Athene maken. Naast mijn studie doe ik veel commissiewerk en ben ik actief lid van de studievereniging Boreas. Met deze vereniging heb ik vorig jaar een Griekse tragedie opgevoerd voor verschillende scholen en voor open publiek, zoals de studenten en medewerkers van de RUG.

    Sluiten
    – Student Joost Kooiman
  • Testimonial van Student Amarinske Verkerk

    Student Amarinske Verkerk over de Educatieve Master

    – Student Amarinske Verkerk
  • Testimonial van Gea Hoornsman

    Schoolopleider Gea Hoornsman over docent zijn

    – Gea Hoornsman
  • Testimonial van Bovenbouwleerlingen Vwo

    Bovenbouwleerlingen VWO over de vraag wat een goede docent is

    – Bovenbouwleerlingen Vwo
  • Testimonial van Student Joost Kooiman

    Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm

    Naast mijn studie ben ik actief bij een debatvereniging en geef ik training aan leerlingen van het middelbaar onderwijs. Als trainer kwam ik erachter dat kennis overdragen mij niet alleen ligt, maar ook veel voldoening geeft. Na mijn bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur besloot ik daarom een educatieve master te gaan doen.

    Het programma van deze master bestaat uit twee verschillende onderdelen. In het ene deel doe je vakinhoudelijke kennis op, in het andere deel ontwikkel je didactische vaardigheden als docent. De verplichte stages vormen hierin een belangrijk onderdeel. Zo heb ik in mijn eerste jaar les gegeven op een middelbare school in Heerenveen. Een ontzettend leuke ervaring waarin voor mij werd bevestigd dat het onderwijs echt iets voor mij is. Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm.

    Het leukste vak uit de master vind ik de epigrafiecursus. Epigrafie gaat over de studie en interpretatie van (in dit geval oud-Griekse) inscripties, zoals ereteksten en feestteksten. Dankzij dit vak kon ik met mijn studiegenoten gesponsord een trip naar Athene maken. Naast mijn studie doe ik veel commissiewerk en ben ik actief lid van de studievereniging Boreas. Met deze vereniging heb ik vorig jaar een Griekse tragedie opgevoerd voor verschillende scholen en voor open publiek, zoals de studenten en medewerkers van de RUG.

    Sluiten
    – Student Joost Kooiman
  • Testimonial van Student Joost Kooiman

    Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm

    Naast mijn studie ben ik actief bij een debatvereniging en geef ik training aan leerlingen van het middelbaar onderwijs. Als trainer kwam ik erachter dat kennis overdragen mij niet alleen ligt, maar ook veel voldoening geeft. Na mijn bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur besloot ik daarom een educatieve master te gaan doen.

    Het programma van deze master bestaat uit twee verschillende onderdelen. In het ene deel doe je vakinhoudelijke kennis op, in het andere deel ontwikkel je didactische vaardigheden als docent. De verplichte stages vormen hierin een belangrijk onderdeel. Zo heb ik in mijn eerste jaar les gegeven op een middelbare school in Heerenveen. Een ontzettend leuke ervaring waarin voor mij werd bevestigd dat het onderwijs echt iets voor mij is. Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm.

    Het leukste vak uit de master vind ik de epigrafiecursus. Epigrafie gaat over de studie en interpretatie van (in dit geval oud-Griekse) inscripties, zoals ereteksten en feestteksten. Dankzij dit vak kon ik met mijn studiegenoten gesponsord een trip naar Athene maken. Naast mijn studie doe ik veel commissiewerk en ben ik actief lid van de studievereniging Boreas. Met deze vereniging heb ik vorig jaar een Griekse tragedie opgevoerd voor verschillende scholen en voor open publiek, zoals de studenten en medewerkers van de RUG.

    Sluiten
    – Student Joost Kooiman
Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MA in Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
Croho code
60636
Type opleiding
Educatieve master
Voertaal
Nederlands (80%), Engels (20%)
Duur
24 maanden (120 ECTS)
Start
Februari, SeptemberFebruari, September
Vorm
voltijd, deeltijd
Faculteit
Letteren

Tegemoetkoming studiekosten

Lees hier meer over de  eenmalige tegemoetkoming in de studiekosten voor onderwijsmasters  van het Ministerie van Onderwijs.

printOok beschikbaar in het: English