Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMasteropleidingenKunst- en cultuurwetenschappenConservatoren-opleiding Kunstgeschiedenis
Header image Conservatoren-opleiding Kunstgeschiedenis

Conservatoren-opleiding Kunstgeschiedenis

Conservator Micha Leeflang voert Materieel-Technisch onderzoek uit in Museum Catharijneconvent
Conservator Micha Leeflang voert Materieel-Technisch onderzoek uit in Museum Catharijneconvent

Het verrichten van onderzoek op het terrein van de kunstgeschiedenis is één van de mooiste uitdagingen die je als masterstudent kunt aangaan. In bijna alle kunsthistorische banen zit wel een onderzoekscomponent.

Of je nu conservator bent in een prentenkabinet of beleidsmedewerker bij een gemeente, in beide gevallen wordt er een beroep gedaan op je onderzoeksvaardigheden en je kritische vermogen. Tijdens je master leer je wat kunsthistorisch onderzoek inhoudt, hoe je het zelf kan verrichten en welke mogelijkheden er zijn het toe te passen in de samenleving. Het onderzoeksveld is omvangrijk. Te denken valt aan analyse en interpretatie van kunstwerken, het je verdiepen in de techniek en materiele eigenschappen ervan, de museale en maatschappelijk context, met andere woorden de kunstwereld, theoretische vraagstukken en bijvoorbeeld archiefonderzoek. Idealiter sluit je onderzoek aan op de specialisaties van onze docenten, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Vanuit hun expertise kunnen zij je in ieder geval op hoog niveau begeleiden. Omdat de stafleden beschikken over talrijke internationale contacten is onderzoek in het buitenland één van de vele mogelijkheden. Daar is in het onderwijsprogramma voldoende ruimte voor.

Je belangrijkste onderzoek betreft de masterscriptie, die wordt geschreven in samenwerking met het museum waar je stage doet. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om technisch onderzoek naar schilderijen uit te voeren. Daarnaast biedt het museum toegang tot bronnenmateriaal dat nog niet of nauwelijks is ontsloten. Je hebt de gelegenheid om rond te kijken in depots en informatie te verzamelen, die (nog) niet voorhanden is in de literatuur. Ook is het mogelijk om onderzoek te doen naar het museum zelf, bijvoorbeeld op het gebied van tentoonstellingsbeleid.

 

  • Opleidingsvideo

    Werken in een museum: interviews Musea Brugge

    – Opleidingsvideo
  • Opleidingsvideo

    Beringer Hazewinkel Conservator in opleiding - Suzanne Rus

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Andreas Blühm

    Andreas Blühm, directeur Groninger Museum vertelt over zijn carrière

    Aanvankelijk wilde ik geschiedenis studeren, maar mijn keuze is gevallen op Kunstgeschiedenis. Dat is immers het mooiste deel van de geschiedenis. Ik wilde me niet specialiseren, want juist het bestuderen van nieuwe onderwerpen is interessant. Er zijn mensen die zich twintig jaar met van Gogh kunnen bezighouden, maar dat zal ik nooit begrijpen.

    Het werd me al snel duidelijk dat ik een baan zocht in de museumwereld. In het begin van zo'n carrière moet je overal voor openstaan. Zo kwam ik terecht in Lübeck, als Conservator-in-opleiding. Maar daarna wordt het pas spannend. Bij het zoeken naar een vaste baan heb ik overal en nergens gesolliciteerd. Uiteindelijk ben ik aangenomen in Regensburg.

    Na een jaar of drie stuitte ik op de vacature voor Hoofd Presentatie bij het Van Gogh Museum. Daar werd ik aangenomen, na in totaal 10 uur aan gesprekken en een intensieve taalcursus van twee weken. Met mijn ervaring als leidinggevende kon ik solliciteren voor de functie van directeur van het Wallraf-Richartz-Museum in Keulen, een museum waar het op dat moment niet zo goed mee ging. Dat is heel mooi, want als je directeur wordt in zo'n museum, dan doe je het al snel beter.

    Werken in het Groninger Museum wilde ik vooral graag vanwege de brede collectie.Toen de vorige directeur van het museum wegging, besloot ik meteen te solliciteren. En hier zit ik dan.

    Sluiten
    – Andreas Blühm
  • Testimonial van Ellen Bakker

    De Conservatorenopleiding is een unieke specialisatie

    De mogelijkheid om door middel van een stage ervaring in het werkveld op te doen, is één van de voornaamste redenen dat ik de Conservatorenopleiding koos. Deze unieke specialisatie is er namelijk op gericht dat je uiteindelijk museumconservator wordt.

    Eén van de leukste onderdelen van het programma vind ik de georganiseerde excursie naar Rome, waar het begrip musealisering in brede zin van toepassing is. Samen met mijn studiegenoten verbleef ik in het Koninklijk Nederlands Instituut Rome, en we bezochten elke ochtend onder begeleiding van onze docent musea, kerken en grafmonumenten. Deze bestudeerden we uitvoerig aan de hand van de colleges die ik voor het onderzoekscollege voorafgaand aan de excursie volgde. In de middag was er ruimte om te werken aan ons eigen onderzoek in de bibliotheek.

    Tijdens het vak Toepassing en Overdracht koos ik ervoor om mij te verdiepen in het Groeningemuseum in Brugge. Door museumbezoek en gesprekken met de museumconservator leerde ik meer over de beweegredenen achter de presentatie van de kunstwerken in dit museum.

    Ik koos voor Groningen vanwege de fijne sfeer op de opleiding en omdat de master aan de RUG hoog aangeschreven staat. Daarnaast biedt het programma voldoende keuzevrijheid en is er veel ruimte om onderzoek te doen in onderwerpen die jij interessant vindt.

    Sluiten
    – Ellen Bakker
  • Testimonial van Suzanne Rus

    Trainee bij het Groninger Museum

    Na mijn bachelor Kunstgeschiedenis heb ik gekozen voor de specialisatie Conservatorenopleiding. Inmiddels werk ik bij het Groninger Museum als Stichting Beringer Hazewinkel conservator in opleiding en word ik de komende twee jaar klaargestoomd voor het vak.

    Ik maak deel uit van het conservatorenteam van het Groninger Museum en werk van concept tot realisatie aan tentoonstellingen, doe onderzoek naar de collectie en schrijf mee aan publicaties. Zo heb ik bijvoorbeeld in de afgelopen maanden meegewerkt met de tentoonstelling H.N. Werkman (1882-1945): Leven & Werk. Hiervoor heb ik in samenwerking met de gastconservator van deze tentoonstelling het concept verder uitgewerkt, bruiklenen aangevraagd en alles rondom de logistiek en opbouw van de tentoonstelling geregeld. Ik waardeer met name de veelzijdigheid in mijn werk. De ene dag ben je op zaal bezig met de opbouw van een tentoonstelling, de volgende dag ben je bezig met onderzoek naar de collectie.’

    Sluiten
    – Suzanne Rus
printOok beschikbaar in het: English