Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Bachelor Minorities & Multilingualism stopt

02 februari 2024

De Bacheloropleiding Minorities & Multilingualism (M&M) stopt. Vanaf collegejaar 2025/2026 wordt de opleiding gefaseerd afgebouwd. De opleiding had de afgelopen jaren te weinig studenten. Het bestuur van de Faculteit der Letteren gaat ervoor zorgen dat het Fries, dat onderdeel is van de opleiding, een andere plek krijgt binnen de faculteit.

Te klein

Joost Keizer is in het faculteitsbestuur van de Faculteit der Letteren verantwoordelijk voor onderwijs: “De opleiding M&M is van zeer hoge kwaliteit, maar erg klein. De opleiding heeft de afgelopen vijf jaar een gemiddelde instroom van tien studenten per jaar gehad en is daarmee financieel noodlijdend. We zagen de afgelopen jaren geen groei in het aantal studenten, daarom moeten we helaas met de opleiding stoppen.”

Laatste cohort

Huidige studenten van de opleiding kunnen gewoon hun diploma halen. Een deel van de vakinhoud zal op termijn bij andere opleidingen worden ondergebracht. De komende tijd zal de faculteit hier een plan voor maken.

Fries

De bachelorvakken Fries worden op dit moment aangeboden onder het label van Minorities & Multilingualism. Vorige week presenteerde de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) het rapport ‘De toekomst van de frisistiek’ in het provinciehuis in Leeuwarden. De KNAW adviseert het Rijk om te investeren in een zelfstandige bachelor Fries. Afgelopen dinsdag werd bekend dat minister Robbert Dijkgraaf structureel 340.000 euro beschikbaar stelt voor het Fries op universitair niveau.

Decaan Thony Visser reageerde positief op het KNAW-rapport: “Het Fries is als minderheidstaal Europees cultureel erfgoed. Het is belangrijk om dat te beschermen en wij voelen daar als universiteiten ook een verantwoordelijkheid in. We zien dat er extra aandacht nodig is om het Fries zichtbaar en duurzaam te verankeren in het academisch onderwijs en onderzoek. We dragen daar als Faculteit der Letteren graag aan bij.” De komende tijd spreekt de decaan met het ministerie, provincie en andere betrokken partijen. Het doel is om het Fries een meer zichtbare en prominentere plaats te geven binnen de faculteit.

Laatst gewijzigd:02 februari 2024 15:20