Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Rector magnificus Cisca Wijmenga opent Collaboratoria

08 april 2022

“Een bekende uitdrukking luidt: Wil je snel gaan, ga alleen. Wil je ver komen, ga samen. Werk samen met elkaar, met andere disciplines en leer van elkaar. Dat is het begin van innovatie.” Met deze woorden opende rector magnificus prof. dr. Cisca Wijmenga op 7 april de Collaboratoria in het Harmoniegebouw. Onderzoeksgroepen kunnen de ruimtes reserveren.

In de Collaboratoria kunnen onderzoekers brainstormen, discussiëren, hun onderzoeksresultaten aan elkaar presenteren en met elkaar bespreken. Ze bieden onderzoekers een stimulerende en faciliterende omgeving voor samenwerking en kruisbestuiving op onderzoeksgebied. Daarnaast bieden ze ruimte voor het ontvangen van maatschappelijke partners, waardoor onderzoekers in het eigen gebouw verbinding en samenwerking tot stand kunnen brengen en verstevigen.

“Samenwerking zit in mijn DNA”, vertelde Wijmenga, die de hele donderdag doorbracht bij de Faculteit der Letteren. In de ochtend bezocht ze het GIA-gebouw aan de Poststraat. Na de opening van de Collaboratories  - “Jullie hebben een mooie naam gekozen.” - presenteerden onderzoekers van het Groningen Centre for Health Humanities, het Centre for Media and Journalism Studies en het Centre for Digital Humanties verschillende onderzoeksprojecten aan de rector en diverse stafleden van Letteren.

Met de Collaboratoria neemt de faculteit een voorschot op het nieuwe gebouw. Decaan Thony Visser: “Daar worden ook ruimtes gecreëerd waarmee we onze onderzoekers faciliteren in samenwerking.” Wijmenga: “Ik hoop dat deze Collaboratories al veel interessante ideeën oplevert. En misschien kan ik in het nieuwe gebouw opnieuw de Collaboratories komen openen.”

Laatst gewijzigd:08 april 2022 10:41