Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Bijzondere volmachten tijdens de Sars-CoV-2 crisis

17 september 2020

Sinds januari 2020 nemen regeringen uitzonderlijke besluiten om de verspreiding van COVID-19 te beperken. Hoewel de publieke steun voor noodmaatregelen aanvankelijk groot was, is deze uitgehold naarmate de ernst van de pandemie afnam. In heel Europa worden burgers en wetenschappers steeds kritischer over de democratische kosten omtrent de beheersing van de pandemie. Als hier geen aandacht aan wordt besteed, kan deze afname van het vertrouwen van het publiek ertoe leiden dat burgers zich minder goed aan de maatregelen op het gebied van de volksgezondheid houden en kan de stabiliteit van de democratie worden bedreigd. Hierdoor is er een grote behoefte ontstaan omtrent onderzoek naar de voorwaarden, de gevolgen en de motivering van deze beslissingen. Om aan deze behoefte tegemoet te komen, analyseert EXCEPTIUS de uitzonderlijke besluitvorming in 32 Europese landen. Het project levert een bijdrage aan onderzoek op het gebied van democratische veerkracht door na te gaan waarom sommige democratische systemen beter bestand zijn tegen crises en welke politieke hervormingen die veerkracht vergroten.

Het team

Het project wordt geleid door dr. Clara Egger van het Centre for International Relations Research en assistant professor of International Relations en Political Science in de Faculteir der Letteren, in samenwerking met prof. dr. Kees Aarts van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen en met de steun van het UMCG en van het universitaire thema ‘Sustainable Societies’. Het project wordt ondersteund door een internationaal bestuur, waarbij wetenschappers en maatschappelijke organisaties betrokken zijn. Het verzamelen van deze gegevens gebeurt in samenwerking met 15 Europese universiteiten.

Over de subsidie

ZonMW: Effectiviteit en impact van maatregelen en strategieën tijdens COVID-19
Onderzoek naar de effectiviteit en/of impact van maatregelen of strategieën tijdens de coronapandemie heeft als doel inzicht te leveren voor de toekomst. De projecten richten zich onder andere op crisismanagement van overheden, zorg en coronamaatregelen en communicatie over preventie van COVID-19. Andere voorbeelden zijn onderzoek naar de lessen die we kunnen trekken uit de maatregelen van andere Europese landen. Daarnaast zijn er projecten met de focus op de inzet van technologieën, zoals data science, logistiek, kunstmatige intelligentie en sensoriek en de ethische en juridische aspecten daarvan (vb. invoering corona-app in Nederland).

Lees meer over de subsidieregeling en de andere projecten op de website van ZonMW.

Laatst gewijzigd:08 januari 2024 13:26