Ridwan Maulana: waarom is het een slecht idee om leraren de schuld te geven voor slecht presterende leerlingen?
Waarom is het een slecht idee om leraren de schuld te geven voor slecht presterende leerlingen?
Docenten krijgen vaak de schuld als leerlingen het niet goed doen. Deze culturele opvatting is sterk beïnvloed door de wijdverspreide praktijk van internationale toetsen, zoals PISA, TIMSS en PIRLS, waar een sterke nadruk gelegd wordt op de cijfers van leerlingen als maatstaf voor succes voor zowel leerkrachten als leerlingen.
Omdat dit misleidende culturele perspectief zoveel voorkomt, wordt docentschap ervaren als een van de meest stressvolle beroepen. Daar komt bij dat dit perspectief vaak geen oog heeft voor het feit dat met name leerkrachten zorgen dat leerlingen in het onderwijs kunnen gedijen. Willen we dat onze kinderen les krijgen van een gestreste docent die vaak de schuld krijgt voor de achterblijvende prestaties van de leerlingen? Stel dat we dit culturele perspectief zouden omdraaien en in plaats daarvan docenten zouden steunen om minder gestrest voor de klas te staan. Wat voor impact zou dat hebben? De resultaten van het langetermijnonderzoek in mijn onderzoeksgroep laten zien dat een tevredener docent een betere docent is, die een grotere mate van academische betrokkenheid en motivatie laat zien.
We hebben gekeken naar het ontwikkelen van de kennisbasis voor een verbeterde motivatie, enthousiasme, positieve gevoelens en onderwijskwaliteit bij de docent. We werken hierbij samen met partners van over de hele wereld om te garanderen dat we verschillende culturele en persoonlijke achtergronden meenemen in ons onderzoek. Zo kunnen we ervoor zorgen dat onze oplossingen in verschillende omstandigheden toepasbaar zijn. Uiteindelijk is ons streven om bij te dragen aan een betere onderwijskwaliteit wereldwijd; dit zal ook de kwaliteit van leven in samenlevingen verbeteren.
Laatst gewijzigd: | 03 september 2019 12:03 |