Promotie: N Ding, Computer-supported collaborative learning and gender - Verschillen tussen jongens en meisjes bij het natuurkunde-onderwijs
Promotie: mw. Ning Ding, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Computer-supported collaborative learning and gender
Promotor(s): prof.dr. R.J. Bosker
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Verschillen tussen jongens en meisjes bij het natuurkunde-onderwijs
Er zijn verschillende onderzoeken die laten zien dat samenwerkend leren (in groepjes werken) in het middelbaar onderwijs effectief kan zijn bij het leren oplossen van natuurkundeproblemen. Maar het is nog onduidelijk hoe de samenstelling naar geslacht van invloed is op het effect van samenwerken. Ook is nog niet helemaal bekend in hoeverre het verschil in groepsamenstelling qua geslacht van invloed is in het samenwerken op afstand met behulp van de computer.
Promovenda Ning Ding laat in haar onderzoek onder meer zien dat meisjes meer van individueel leren met aanwijzingen profiteren dan van samenwerkend leren. Jongens profiteren van beide evenveel. Verder is er een relatie tussen de communicatiestijl van vrouwelijke leerlingen en hun vaardigheid in het oplossen van natuurkundeproblemen.
Ning Ding (China, 1975) deed haar promotieonderzoek bij het Instituut voor Onderwijsonderzoek (GION) van de RUG, waar zij verder gaat als postdoc.
-----
Aanvullende informatie:
De afdeling Onderwijskunde heeft over de promotie van Ning Ding een uitgebreid persbericht uitgebracht.
Laatst gewijzigd: | 12 februari 2019 21:19 |
Meer nieuws
-
16 mei 2024
KNAW benoemt Mladen Popović en René Veenstra tot lid
Hoogleraar Mladen Popović en hoogleraar René Veenstra zijn door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) benoemd tot lid.
-
01 mei 2024
Gedragswetenschapper Carsten de Dreu benoemd tot hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen
De Rijksuniversiteit Groningen kondigt met veel genoegen de benoeming aan van de gerenommeerde sociale en gedragswetenschapper Carsten de Dreu tot onderzoekshoogleraar aan de RUG.
-
09 april 2024
Kirsten van den Bosch: ‘Studenten verbinden met de praktijk is echt in elke opleiding haalbaar’
Dr. Kirsten van den Bosch en haar team wonnen de Best Practice Award 2024 met hun initiatief om studenten te verbinden met organisaties om echte problemen op te lossen binnen Academic Learning Communities.