Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Positive ageing of low SES older adults in their community

Exploring older adults’ perspectives on health and ageing, and improving the physical, social, and mental health, as well as self-management and wellbeing of older adults with a lower socioeconomic status
Promotie:F.J. Derks-Platzer
Wanneer:07 december 2023
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. B.J.M. (Nardi) Steverink
Copromotors:dr. ing. M.M. (Martine) Goedendorp, dr. M.H.G. de Greef
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Positive ageing of low SES older adults in their community

Positief gezond oud worden bij personen met lage sociaaleconomische status

Het onderzoek van Feline Derks-Platzer was gericht op de ondersteuning van ouderen met een lage sociaaleconomische status bij het positief gezond oud worden. Zo blijkt dat het buurtprogramma Community voorzichtig positieve resultaten laat zien voor de verbetering van de sociale gezondheid van de deelnemers, evenals de inzet van onderzoek via foto’s.

De transitie van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving vraagt van inwoners eigen regie om gezondheid en welbevinden te behouden. Dat blijkt lastig vooral voor een kwetsbare groep als ouderen met een lage sociaaleconomische status. In haar proefschrift onderzocht Derks-Platzer of een nieuwe community-gerichte gezondheidsinterventie (Community Wise) de fysieke, sociale en mentale gezondheid en het welbevinden van ouderen met een lage sociaaleconomische status verbetert. Resultaten laten een voorzichtig positief effect zien, vooral omtrent de sociale gezondheid van de deelnemers.

Met gebruik van foto-onderzoeken zijn gesprekken gevoerd met ouderen over gezondheid, eigen regie en positief gezond oud worden. De sociale gezondheid, met name contact met kinderen en kleinkinderen, speelt de belangrijkste rode draad in de uitkomsten van dit proefschrift. Hoewel het sociale component door de doelgroep zelf niet gelinkt wordt aan gezondheid, staat dit wel centraal in het welbevinden. Foto-onderzoek bij deze doelgroep laat veelbelovende resultaten zien, aangezien het een stem geeft aan mensen die anders niet gehoord worden en moeite hebben met het invullen van vragenlijsten, bijvoorbeeld door een lagere taalvaardigheid.

Het proefschrift houdt een pleidooi om aan te sluiten bij de leefwereld van de doelgroep, zowel in beleidsvorming als wetenschappelijk onderzoek. Bovendien onderstreept het de veelbelovende mogelijkheden van community-gerichte interventies, vooral als deze geborgd worden door lokale professionals.