Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Focusing on objects

Factors modulating object-based attentional effects
Promotie:H. (Hao) Lou, MA
Wanneer:29 februari 2024
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. M.M. (Monicque) Lorist
Copromotor:dr. K. Pilz
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Focusing on objects

Focus op objecten: factoren die de aandacht beïnvloeden

Hao Lou onderzocht hoe we onze aandacht richten op objecten en welke factoren dat proces beïnvloeden. Het onderzoek richtte zich op de vraag hoe de aandacht van de mens na enige tijd verschuift. Dat verschilt per individu en per context. De resultaten kunnen worden toegepast op gebieden als ontwerp en de interactie tussen mens en computer.

In het onderzoek werden varianten van het ‘twee-rechthoeken paradigma’ gebruikt om inzicht te krijgen in object-georiënteerde aandacht en de complexe verbindingen tussen objectkenmerken, tijd, individuele verschillen en hun interacties te begrijpen. De bevindingen omvatten variaties in de wijze waarop mensen in de tijd hun aandacht verdelen en hoe de betrouwbaarheid van aanwijzingen van invloed is op waarnaar de aandacht uitgaat. Er is ook aangetoond dat de locatie van aanwijzingen en de oriëntatie van objecten samen van invloed waren op waar de aandacht naartoe ging. Studies naar objecteigenschappen onthulden hun invloed op aandacht, met name wanneer specifieke aanwijzingen werden gecombineerd met horizontale objecten. Verder toonde het onderzoek aan dat de aandacht niet gelijkmatig werd verdeeld binnen objecten, en dat bepaalde delen sneller de aandacht trokken dan andere. Deze bevindingen illustreren de complexiteit van het richten van aandacht op objecten en dragen bij aan ons begrip van dit fenomeen.