Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Ghosts of the past?

Transmission of child and adolescent peer experiences across social contexts and generations
Promotie:M. (Maria) Wiertsema, MSc
Wanneer:04 april 2024
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. T. (Tina) Kretschmer
Copromotors:dr. R. (Rozemarijn) van der Ploeg, dr. C. (Charlotte) Vrijen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Ghosts of the past?

Doorwerking van ervaringen als kind en jongere met leeftijdgenoten

Ervaringen met leeftijdsgenoten in de kindertijd en adolescentie spelen soms een rol in de latere ouder-kind relatie. Ook kunnen ervaringen met leeftijdgenoten worden overgedragen naar de volgende generatie – vooral wanneer deze in dezelfde ontwikkelingsperiode worden vergeleken. Dat blijkt uit het onderzoek van Maria Wiertsema.

Voor het onderzoek werd een meta-analyse uitgevoerd over pesten en sociale status bij leeftijdsgenoten, op basis van 18 studies en een totaal van 15.274 deelnemers. Hieruit blijkt dat pesters in de loop van de tijd populairder worden bij hun leeftijdsgenoten vergeleken met niet-pesters. Tegelijkertijd worden pesters ook vaker afgewezen en zijn ze minder sociaal geliefd. Een belangrijke bevinding is dat gepest worden op elfjarige leeftijd een rol kan spelen in de manier waarop ouders hun kinderen opvoeden. Hierbij moet wel gezegd worden dat de gevonden verbanden niet zo sterk zijn.

Uit een studie met longitudinale data bleek verder dat de sociale competentie van ouders op elfjarige leeftijd samenhangt met de band tussen ouder en kind twintig jaar later. Dit betekent dat sociaal competentere ouders een betere band hebben met hun kind. Deze ouder-kind band hangt weer samen met de sociale competentie van kinderen in de vroege kinderjaren.

Ook kunnen ervaringen met leeftijdgenoten worden overgedragen naar de volgende generatie. Er blijkt er een intergenerationele overdracht te zijn van agressie tegenover leeftijdsgenoten tijdens kindertijd en adolescentie – vooral wanneer deze in dezelfde ontwikkelingsperioden worden vergeleken.