Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Between the devil and the deep blue sea?

Exploring the unique experience of ambivalence in the context of societal debates
Promotie:G.M. (Gonneke) Ton
Wanneer:04 april 2024
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. M. (Martijn) van Zomeren, K.E. (Katherine) Stroebe, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Between the devil and the deep blue sea?

Twijfelaars tussen twee vuren in maatschappelijk debatten

Bij sommige maatschappelijke debatten zijn voor- en tegenstanders het fundamenteel met elkaar oneens. Voorbeelden zijn kwesties als Zwarte Piet, vuurwerk op oudjaarsavond of abortus in de VS. Het onderzoek van Gonneke Marina Ton richt zich op de groep daartussen: de ambivalenten (twijfelaars). Waarom voelen ze zich ambivalent in maatschappelijke debatten, hoe ervaren ze deze ambivalentie, en hoe gaan ze ermee om?

Het proefschrift omvat drie empirische hoofdstukken, waarin zowel kwalitatieve en kwantitatieve methoden worden toegepast op verschillende debatten, zoals het Zwarte Piet-debat in Nederland en het abortusdebat in de Verenigde Staten. De bevindingen benadrukken dat ambivalentie een sociaalpsychologische ervaring is die wordt beïnvloed door conflicterende sociale krachten, standpunten van vrienden en familie, sociale druk en waargenomen polarisatie. Het suggereert dat ambivalenten druk ervaren om te kiezen tussen de strijdende partijen, precies omdat ze zich verbonden voelen met beide kanten van het debat. Ambivalenten voelen zich daarmee gevangen tussen twee vuren.

Ambivalentie kan binnen zulke contexten ontstaan door het waarnemen en internaliseren van sociale conflicten. Hoewel ambivalentie geen comfortabele ervaring is, laten de onderzoeksbevindingen interessant genoeg zien dat deze groep niet simpelweg de discussie wil ontwijken, maar ook streeft naar begrip en verzoening tussen conflicterende partijen. Ambivalenten kunnen daarom mogelijk een waardevolle bijdrage leveren aan de-escalatie en oplossingen in maatschappelijke debatten.