Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Understanding Syrian parents’ perspectives and experiences of their children’s primary schooling in Turkey

Promotie:D. Karaagac, LLM
Wanneer:06 mei 2024
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. D.R. (René) Veenstra
Copromotor:B. (Başak) Bilecen, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Understanding Syrian parents’ perspectives and experiences of
their children’s primary schooling in Turkey

Basisonderwijs in Turkije aan Syrische vluchtelingenkinderen

Turkije telt een miljoen schoolgaande Syrische kinderen uit de vluchtelingengemeenschap. Dilara Karaagac heeft onderzocht hoe de ouders van deze kinderen aankijken tegen basisonderwijs van hun kinderen en welke ervaringen zij daarmee hebben. De hoop is dat met de inzichten uit het onderzoek beleidsmakers gerichte strategieën kunnen ontwikkelen om de inschrijving en het studiesucces van Syrische kinderen te bevorderen.

De ongeveer één miljoen schoolgaande Syrische kinderen in Turkije lopen het risico deel uit te maken van een verloren generatie. Sinds 2014 leven Syrische vluchtelingen onder een tijdelijke beschermingsstatus. Het proefschrift richt zich op het begrijpen van de perspectieven en ervaringen van Syrische ouders met betrekking tot het basisonderwijs van hun kinderen, dat niet verplicht is voor Syrische kinderen.

Het onderzoek omvat een literatuuroverzicht van wettelijke regels en 20 semigestructureerde interviews met Syrische ouders in Istanbul, waar een half miljoen Syrische vluchtelingen verblijven. Drie belangrijke bevindingen zijn: 1) Onzekerheden hebben een aanzienlijke invloed op de besluitvorming van ouders over onderwijs, wat de taalverwerving van kinderen bemoeilijkt en leidt tot schoolfalen. 2) Syrische ouders streven ernaar betrokken te zijn bij het onderwijs van hun kinderen, vooral thuis, maar ze worden geconfronteerd met verschillende uitdagingen en een gebrek aan vaardigheden en middelen. 3) Syrische kinderen worden geconfronteerd met discriminatie en etnische pesterijen door leeftijdsgenoten, waarbij leerkrachten een cruciale rol spelen in het vergroten van hun bereidheid om naar school te gaan.

De bevindingen benadrukken de noodzaak van duurzame oplossingen en suggereren de invoering van leerplicht voor alle kinderen in Turkije, evenals Turkse taalprogramma’s voor Syrische kinderen vóór de basisschool. Daarnaast worden programma’s aanbevolen die de relaties tussen ouders en leerkrachten versterken om het studiesucces, de relaties met leeftijdsgenoten en het saamhorigheidsgevoel van vluchtelingenkinderen te vergroten.