Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Seeing the world through objects and events: a study of temporal and spatial integration in visual perception

Promotie:G. Balta, PhD
Wanneer:22 februari 2024
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. E.G. (Elkan) Akyürek, prof. dr. M.M. (Monicque) Lorist
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Seeing the world through objects and events: a study of temporal
and spatial integration in visual perception

Temporele en ruimtelijke integratie bij visuele waarneming

Onze zintuigen verwerken een enorme variëteit aan informatie vanuit allerlei bronnen die zijn verspreid over ruimte en tijd. Het vermogen om de wereld waar te nemen als een verzameling van betekenisvolle eenheden lijkt te berusten op de integratie van continue visuele input over ruimte en tijd. Gülsen Balta onderzocht de processen en factoren die daarop invloed hebben.

De resultaten suggereren dat hogere hersenfuncties niet in staat zijn om tijdsverloop voldoende te reguleren om integratie van snel vervagende informatie op een laag niveau mogelijk te maken. Dit tijdsverloop is echter niet de enige factor die temporele integratie bepaald. Vergelijkbare invloed op tijdsintegratie wordt ook bereikt door het aanpassen van de hoeveelheid opeenvolgende frames, vooral bij langere integratietijden.

In het proefschrift wordt ook de interactie tussen ruimtelijke en temporele structurering van visuele informatie onthuld: er wordt getoond hoe ruimtelijke object-georiënteerde aandacht invloed heeft op de temporele verwerking van visuele informatie. Dit versterkt ons begrip over de samenvoeging van ruimtelijk verdeelde informatie die over de tijd verandert. Deze wordt gemoduleerd om beter bij onze perceptie van de omgeving aan te sluiten.

Tot slot is integratie van visuele data tot objecten essentieel voor visuele waarnemingsprocessen van de eerste orde, maar het heeft ook een gunstige invloed op de latere prestaties van het visuele werkgeheugen. Dit wordt gedemonstreerd door de waarneming dat visuele data beter bewaard worden als ze door een omlijning visueel onderdeel worden gemaakt van object.