Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Study profile guidance: perspectives of students, school counsellors and tutors in Dutch secondary education

Promotie:I.J.M. (Inge) Wichgers, MSc
Wanneer:14 maart 2024
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. H. (Hanke) Korpershoek, prof. dr. M.J. (Matthijs) Warrens, prof. dr. R.J. (Roel) Bosker
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Study profile guidance: perspectives of students, school
counsellors and tutors in Dutch secondary education

Begeleiding bij profielkeuze in vmbo en havo/vwo

In de tweede (vmbo) of derde klas (havo en vwo) kiezen leerlingen een profiel, onder begeleiding van decanen en mentoren. Inge Wichgers heeft deze profielkeuzebegeleiding onderzocht, vanuit het perspectief van alle betrokkenen. De meeste leerlingen stonden er neutraal of positief tegenover, maar er waren ook veel die het oneens waren met het vakadvies of dat niet begrepen, bijvoorbeeld omdat het niet overeenkwam met hun cijfers.

Mentoren en decanen geven leerlingen meestal geen advies voor een specifiek profiel. Wel begeleiden ze leerlingen zelf die keuze te maken. Mentoren en decanen vinden drie factoren het belangrijkst: vooral interesses of plezier van leerlingen, maar ook capaciteiten en toekomstgericht kiezen, dus rekening houden met een mogelijke vervolgopleiding, baan of sector. De mate waarin ze die factoren belangrijk vinden, verschilt per participant. De profielen worden door mentoren en decanen vaak niet als gelijkwaardig beschouwd: Natuur en Techniek en Cultuur en Maatschappij werden vaak gezien als uitersten, en Economie en Maatschappij en Natuur en Gezondheid zitten daartussenin.

De meeste leerlingen staan neutraal tot positief tegenover profielkeuzebegeleiding, maar ze hadden uiteenlopende ervaringen. Ze vonden bijvoorbeeld gesprekken met de decaan of mentor belangrijk, maar die hadden vaak te weinig diepgang. Veel leerlingen waren het daarnaast oneens met het vakadvies of ze begrepen het niet, omdat het bijvoorbeeld niet overeenkwam met hun cijfers.

Wichgers adviseert leerlingen mogelijkheden te geven voor meer en diepgaander gesprekken. Ook zou het goed zijn als mentoren en decanen bespreken wat zij leerlingen willen meegeven over de inhoud van de profielen en het maken van een profielkeuze. Verder is het nuttig dat zij hun rolopvattingen bespreken: vinden zij bijvoorbeeld dat er een taak voor hen is weggelegd in het verminderen van genderstereotype profielkeuzes?

In het kader van het onderzoek is een profielkeuzetool ontwikkeld om leerlingen te ondersteunen: www.profielkeuzetool.nl.