Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Close relationships and subjective well-being

A life course perspective on social needs, relations, and interactions
Promotie:Mw. V.L. (Vera) Buijs
Wanneer:14 maart 2024
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. B.J.M. (Nardi) Steverink
Copromotors:dr. B.F. (Bertus) Jeronimus, dr. G.M.A. Lodder
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Close relationships and subjective well-being

Persoonlijk welbevinden en hechte relaties met vrienden en familie

Zowel familie als vrienden zijn belangrijk voor geluk. Hoewel mensen gelukkiger lijken te zijn in het bijzijn van vrienden, wil dat niet zeggen dat vriendschappen altijd beter zijn voor geluk dan familiebanden. Dat blijkt onder meer uit het onderzoek van Vera Buijs. Haar proefschrift gaat over de vraag hoe sociale behoeften en geluk verband houden met leeftijd en persoonlijkheid.

Familieleden worden regelmatig als vriend gezien, ook al verschillen mensen sterk in wie ze als vriend beschouwen. De kwaliteit van de relatie lijkt daarin het belangrijkst te zijn. Familie- en vriendschapsrelaties zijn beide belangrijk voor geluk en zouden niet strikt gescheiden moeten worden gezien. Uit het onderzoek blijkt ook dat leeftijd weinig invloed heeft op de vervulling van sociale behoeften. Evenmin lijkt leeftijd doorslaggevend te zijn bij de vraag of iemand liever bij vrienden of familie is. Individuele verschillen in behoeften en relaties zijn belangrijker dan leeftijd en persoonlijkheid. Kortom, het onderzoek laat zien dat het hebben van goede relaties heel belangrijk is voor iemands geluk. Het maakt dan niet uit hoe oud iemand is of hoe iemands persoonlijkheid is.