Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Nieuwe hoogleraar bij de lerarenopleiding

02 april 2024
Foto: Stella Dekker

Joana da Silveira Duarte is sinds 1 maart werkzaam als hoogleraar bij de lerarenopleiding. De van oorsprong Portugese doet onderzoek naar diversiteit in het onderwijs op het gebied van taal en cultuur. “Onderwijs is een plek waar je kunt oefenen om met elkaar om te gaan.”

“In mijn onderzoek staat kansengelijkheid centraal. Minderheden hebben vaak een positie aan de rand van de samenleving. Op school kunnen ze soms onderpresteren. Er wordt gedacht: dompel ze maar onder in het Nederlands, dan komt het wel goed. Maar we weten juist dat als er meer aandacht voor diversiteit is, deze mensen beter kunnen presteren. Wat weer leidt tot een betere positie in de samenleving.”

Stapelkorting

“Zo zag ik in het rekenonderwijs op het Alfa college dat de opdrachten eerder taal dan rekenvaardigheid toetsten. Als de opdrachten in jouw taal zijn, kun je ze bijvoorbeeld ook thuis bespreken. Daarnaast sloten de opdrachten cultureel niet aan. Het ging heel veel over korting, stapelkorting zelfs. Dat is iets wat ze in andere culturen helemaal niet kennen. In Portugal bijvoorbeeld praat men niet graag over korting. Mijn advies was: doe er ook wat opdrachten over andere onderwerpen bij.”

Kleine aanpassingen

“Docenten moeten natuurlijk wel leren hoe ze aandacht voor diversiteit kunnen hebben. Het betekent bijvoorbeeld niet dat je twintig talen hoeft te spreken. Maar wel dat er ruimte is voor diversiteit en dat er goed met verschillen wordt omgegaan. Kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. Bijvoorbeeld door moeilijke woorden in opdrachten van tevoren te inventariseren.”

Oefenen

“Ook Nederlandse kinderen hebben er wat aan als er meer aandacht is voor diversiteit in de klas. De samenleving ís immers divers. Het onderwijsstelsel zoals het nu is, zorgt ervoor dat kinderen te veel in bubbels opgroeien. Dat zorgt voor polarisatie. Maar na je opleiding of studie zul je het toch samen moeten doen. Onderwijs is een plek waar je dat heel goed kunt oefenen.”

Maatschappelijke opdracht

“Als hoogleraar bij de lerarenopleiding wil ik me in de komende tijd meer met diversiteit bezig gaan houden. Diversiteit is overal en onze opdracht is niet alleen vakinhoudelijk: wij hebben ook een maatschappelijke opdracht. Je kunt docenten niet opleggen dat ze meer met dit onderwerp moeten gaan doen, dat moet van binnenuit komen. Maar door bepaalde opdrachten en werkvormen te geven, hoop ik dat mensen bewust worden van hun eigen culturele bril.”

Laatst gewijzigd:02 april 2024 09:57