Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Oratie Veroni Eichelsheim

Intergenerationele continuïteit van deviant gedrag
30 juni 2023

Waarom concentreert deviant gedrag zich in bepaalde families? Welke mechanismen spelen hierbij een rol? En welke verklaringen zijn er voor het optreden van intergenerationele veerkracht? Deze vragen staan centraal in het onderzoek van Veroni Eichelsheim. Op 15 september houdt ze haar oratie in het Academiegebouw.

Veroni Eichelsheim – bijzonder hoogleraar bij de Rijksuniversiteit Groningen en senior onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) – bekleedt de leerstoel ‘Intergenerationele continuïteit van deviant gedrag’. Binnen deze leerstoel onderzoekt zij afwijkende ontwikkelingen over de levensloop over meerdere generaties en kijkt daarbij ook naar interventies voor deze gezinnen.

decoratieve afbeelding
Veroni Eichelsheim

De bijzonder hoogleraar richt zich in haar onderzoek op de ontwikkeling van kinderen en adolescenten, opvoeding, probleemgedrag en delinquentie, kinderen van criminele ouders en de intergenerationele doorgifte van problematiek. De leerstoel is om deze reden ondergebracht bij de basiseenheid Ontwikkelingspsychologie.

Eichelsheim is verheugd over de samenwerking tussen de RUG en NSCR. “Interdisciplinaire samenwerking is onmisbaar om onderzoek te doen naar intergenerationele patronen van deviant gedrag én samen met praktijk- en beleidspartners te zoeken naar effectieve manieren om die patronen te doorbreken. Met het instellen van deze leerstoel hoop ik daar een bijdrage aan te kunnen leveren.”

Vrijdag 15-09-2023 16:15-17:00

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Meer informatie en aanmelden

Klik hier

Over Veroni Eichelsheim

Eichelsheim studeerde klinische en forensische psychologie in Leiden en promoveerde in 2011 in Utrecht op de kwaliteit van gezinsrelaties en delinquentie tijdens de adolescentie. Sinds 2013 is zij verbonden aan het NSCR en daarnaast research fellow aan de VU Amsterdam. Vanuit haar expertise is Eichelsheim lid van de Klachtadviescommissie van de Raad voor de Kinderbescherming, lid van de Expertcommissie Multiprobleemgezinnen en ze is voorzitter van de ESC working group Intergenerational Criminology. Sinds 1 juni 2022 is ze lid van de Erkenningscommissie Justitiële Interventies.

Laatst gewijzigd:30 juni 2023 15:25