Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculteit Gedrags- en MaatschappijwetenschappenOnderwijs GMW

Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs

Mail een student van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs

Wil je graag iets weten over de studie van een ervaringsdeskundige?
Onze studentassistenten van de AOLB beantwoorden je vragen: voorlichting.aolb@rug.nl!

.
.
.
.

Mijn naam is Lisa Hofte, ik ben momenteel vierdejaars student AOLB. De studie is nog vrij nieuw, opgestart in 2010 en inmiddels heeft de eerste lichting studenten haar bachelor op zak en is gestart met de master. Hierdoor staan de docenten open voor veranderingen en aanpassingen in de cursussen en verbeteren we samen de studie. Ik vind het een erg leuke studie, met veel afwisseling in het programma. Elke week stage, hoorcolleges, werkgroepen en zelfstudie maken de studie tot een bont geheel. De studie kost vrij veel tijd maar je hebt zeker ook mogelijkheid voor een bijbaantje en om van het studentenleven te genieten. Lijkt het je leuk om in het onderwijs te gaan werken, zin in een studie met uitdaging waarbij de theorie wordt gekoppeld aan de praktijk? Loop dan een dagje mee met ons en ervaar hoe het is om de AOLB te studeren!

.
.
Mijn naam is Marleen Sloot, op dit moment derdejaars studente AOLB. Hiervoor heb ik Rechtsgeleerdheid gestudeerd. Al vrij snel merkte ik dat ik de praktijk kant toch wel erg miste en niet alleen met mijn neus in de boeken wilde zitten. Wat nu? Ik kwam erachter dat er ook een PABO op universitair niveau was. Na een dag meelopen was ik verkocht! Een opleiding die theorie en praktijk goed laat samenkomen. De theorie die je leert, kan je vaak terugzien in de stage waarin je zelf voor de klas staat.
Het is een pittige opleiding, maar gelukkig is er genoeg tijd voor andere dingen. Ik heb een bijbaantje, ik volleybal bij een studenten volleybalvereniging en ik zit in een commissie.
Over anderhalf jaar ben ik klaar met mijn opleiding. En dan? Meteen voor de klas of toch doorstuderen voor een master? Misschien een combinatie hiervan? Met deze opleiding is alles mogelijk!
.
.

Ik ben Marije Jager en op dit moment zit ik in het derde jaar van de Academische Pabo (AOLB). Wat mij erg aanspreekt is de koppeling tussen de theorie en de praktijk in deze opleiding. De theorie die je krijgt in de colleges en die je leest in de literatuur kun je meteen weerspiegelen met wat je ziet en tegenkomt in je stage. Naast het lesgeven vind ik het leuk om onderzoek te doen en onderwijskundige problemen op te lossen. Deze studie vergt veel inzet en tijd. Maar als je alles goed plant, is er nog genoeg tijd over om bijvoorbeeld te sporten, te werken of leuke dingen te doen. Twee opleidingen in één en dus twee diploma's in vier jaar! Wat wil je nog meer?

.
.
Ik ben Marrit Steegstra en ben momenteel derdejaars studente AOLB. Al vrij snel wist ik dat ik graag juf wilde worden. Toch twijfelde ik, omdat ik ook een universitaire studie wilde volgen. Deze studie is dé uitkomst voor studenten die ook een vwo-diploma op zak hebben. Wat ik leuk en interessant vind aan mijn studie is de combinatie tussen theorie en praktijk. Wat je op school leert en wat je leest in de literatuur kun je vergelijken met de praktijksituatie in je stage. Wat ik onder andere heel interessant vind, zijn de verschillen die in de klas te zien zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gedrags- en leerproblemen. Na deze bachelorstudie Academische Pabo wil ik dan ook de master orthopedagogiek gaan doen, wat aansluit bij mijn interesse in de verschillen in de klas.
.
.

Heb je inhoudelijke vragen over de opleiding AOLB, ga dan naar: www.rug.nl/gmw/vraagenantwoord.

Ik ben Nicky de Groot, momenteel vierdejaars studente AOLB en ik ben dus bezig met afstuderen. Ik heb gekozen voor het oude kind, dus groep 5 tot en met 8. Mijn voorkeur ligt uiteindelijk in de middenbouw, kinderen tussen de acht en tien jaar. Naast het lesgeven ben ik ook enorm geïnteresseerd in onderwijskundige vraagstukken: hoe kunnen bepaalde zaken (denk aan bijvoorbeeld administratie) effectiever, hoe kan ik de slechte leesresultaten verbeteren en hoe kies ik een goede methode uit voor rekenen? Dat is dan ook de reden om na mijn bachelor door te studeren met een master Onderwijskunde. Op deze manier kan ik naast het onderwijzen van kinderen ook iets betekenen in de school wanneer de school met onderwijskundige vraagstukken zit.
Laatst gewijzigd:28 februari 2017 11:21