Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Nieuwsarchief Nieuws in 2011

Qumran Instituut en Drents Museum brengen tentoonstelling over de Dode Zeerollen in 2013

Het Qumran Instituut van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap (Rijksuniversiteit Groningen) en het Drents Museum werken aan de voorbereidingen van de tentoonstelling over de Dode Zeerollen. De directeur van het Qumran Instituut, Mladen Popović, is gastconservator van de tentoonstelling en is verantwoordelijk voor de inhoudelijke inbreng. Zijn inzet wordt mede mogelijk gemaakt door steun van het SNS Reaalfonds.

De tentoonstelling die in 2013 in het Drents Museum in Assen te zien zal zijn, verwacht tussen de 200.000 en 300.000 bezoekers te trekken. Tijdens de expositie zullen originele Bijbelse manuscripten en objecten te zien zijn uit de 3e eeuw voor Chr. tot de 1e eeuw na Chr. en alternatieve teksten die niet in de Bijbel terechtgekomen zijn. De teksten op deze rollen geven veel informatie over de geschiedenis en cultuur uit de periode waarin belangrijke kenmerken van het Jodendom en Christendom gevormd zijn.

Eerdere nieuwsberichten:

Rollen van de Dode zee