Over ons Faculty of Science and Engineering

Zwaartekracht-subsidie voor elektrochemische processen grootschalige energietransitie

25 maart 2024

Het Ministerie van OCW heeft een Zwaartekracht-subsidie toegekend aan ANION, het onderzoeksprogramma waarin hoogleraar Moniek Tromp van het Zernike Institute for Advanced Materials (Faculty of Science and Engineering, RUG), partner is. ANION, Advanced Nano-electrochemistry Institute Of the Netherlands, gaat de elektrochemische processen onderzoeken die van belang zijn voor een grootschalige energietransitie. Voor haar onderzoek in ANION is Tromp 2,9 miljoen euro toegekend.

In totaal krijgen zeven consortia met topwetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten een Zwaartekracht-subsidie. De Rijksuniversiteit Groningen is partner in twee van deze consortia.

Moniek Tromp

ANION: Advanced Nano-electrochemistry Institute Of the Netherlands

Een grootschalige energietransitie vereist efficiënte elektrochemische processen voor het genereren, omzetten en opslaan van energie. De huidige elektrochemische processen zijn hiervoor niet toereikend. Er ontbreekt kennis van de processen die op de allerkleinste schaal plaatsvinden. In het onderzoeksprogramma ANION zullen scheikundigen en natuurkundigen de basis leggen voor nieuwe efficiënte elektrochemische technologieën die moeten leiden tot een drastische reductie van de koolstofvoetafdruk van de mensheid. Aan het ANION nemen naast de RUG ook de universiteiten van Leiden, Utrecht, Twente, de UvA, en AMOLF deel.

Van advanced spectroscopie naar nieuwe concepten

Met advanced spectroscopie gaat Tromp in detail naar elektrodes en hun eigenschappen kijken, en daarbij bijvoorbeeld naar de rol van confinement, porositeit en lading op de reacties en processen op hele kleine schaal. Heel fundamenteel onderzoek maar dat hele nieuwe concepten voor batterijen, elektrokatalyse en elektrochemie kan opleveren.

Zwaartekrachtsubsidie

Met Zwaartekracht stimuleert het Ministerie van OCW excellent onderzoek in Nederland. Het is bedoeld voor wetenschappelijke consortia die tot de wereldtop op hun vakgebied behoren. NWO is gevraagd de selectieprocedure voor Zwaartekracht uit te voeren, die daarvoor een onafhankelijke commissie van internationale topwetenschappers heeft ingesteld om de beoordeling te doen. Het ministerie heeft ook een Zwaartekracht-subsidie toegekend aan Green Tissue Engineering, waarin Marleen Kamperman, eveneens van het Zernike Institute for Advanced Materials, partner is.

Over Moniek Tromp

Moniek Tromp is hoogleraar Materiaalchemie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2023 is ze Captain of Science van de topsector Chemie. Naast hoogleraar is Moniek Tromp tevens boegbeeld van het Battery Competence Cluster NL en wetenschappelijk directeur van het Zernike Institute for Advanced Materials. Zij werkt haar hele internationale wetenschappelijke carrière aan materiaalchemie, van katalyse tot electrochemie en batterijen, met een nadruk om ontwikkeling van technieken om de eigenschappen en werking van materialen en systemen (tot op atomair niveau) beter te begrijpen, deels heel fundamenteel, maar veel ook in samenwerking met het bedrijfsleven.

Laatst gewijzigd:27 maart 2024 10:56