Over ons Faculty of Science and Engineering

Twinning-partner in drie EU-samenwerkingsprojecten

20 maart 2024

Onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (RUG) gaan als Twinning-partner meewerken aan onderzoeksprojecten in Tsjechië, Spanje, en Estland. Twinning-subsidies van de Europese Unie helpen landen met een achterstand op het gebied van onderzoeks- en innovatieprestaties vooruit door ze te koppelen aan toonaangevende Europese en internationale tegenhangers. De subsidie van 1,5 miljoen euro per project is onderdeel van het ‘Horizon Europe’ programma van de EU.

Het onderzoeksproject in Tsjechië is gericht op het omzetten van afvalbiomassa in groene chemicaliën en biobrandstoffen met behulp van efficiëntere katalytische systemen. In Spanje gaat het om onderzoek naar sterrenstelsels. Het onderzoek in Estland richt zich op de evolutie van melkwegstelsels in het kosmische web. De projecten gaan in juni van start.

Prof. Giuseppe Portale

Tsjechië - groene chemicaliën en biobrandstoffen uit afval

Het onderzoeksproject in Tsjechië wordt gecoördineerd door de technische universiteit van Ostrava en richt zich op de ontwikkeling van efficiëntere katalytische systemen die in staat zijn om afvalbiomassa om te zetten in groene chemicaliën en biobrandstoffen. Van de Rijksuniversiteit Groningen gaat prof. Giuseppe Portale van het Zernike Institute for Advanced Materials de activiteiten op het gebied van in-situ karakterisatie en polymeerontwerp leiden en de kennisoverdracht over het gebruik van grootschalige faciliteiten coördineren. Andere partners zijn de universiteit Politecnico di Milano en Q-plan International uit Griekenland. Gezamenlijk helpen zij de technische universiteit van Ostrava een nieuwe onderzoekslijn te ontwikkelen en haar positie te versterken. De RUG ontvangt een subsidie van EUR 345.000.

Prof. Rafaella Morganti

Spanje - versterken onderzoek sterrenstelsels Tenerife

Prof. Raffaella Morganti en prof. Reynier Peletier van het Kapteyn Astronomical Institute gaan helpen de positie van het Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) op Tenerife te versterken op het gebied van onderzoek naar sterrenstelsels. Naast de RUG zijn de universiteit van Durham en het CNRS - Observatoire Astronomique de Strasbourg partner in het project. De partners gaan het instituut onder andere ondersteunen op het gebied van radioastronomie, de exploitatie van de modernste observatieonderzoeken en de voorbereiding en het beheer van Europese voorstellen. Het Instituto de Astrofísica de Canarias coördineert het project. De RUG ontvangt een subsidie van EUR 187.500.

Beeld van het nabije sterrenstelsel M101 dat wordt onderzocht in dit project (afbeelding: T. Oosterloo)
The nearby galaxy M101 being studied in this project (Afbeelding: T. Oosterloo)
Prof. Rien van de Weygaert

Estland - evolutie van melkwegstelsels in het kosmische web

Het onderzoeksproject in Estland wordt gecoördineerd door Tartu Observatory van de universiteit van Tartu (UTARTU) en moet antwoord geven op de vraag wat de rol is van het kosmische web in de vorming en evolutie van sterrenstelsels. Van de Rijksuniversiteit Groningen gaat prof. Rien van de Weygaert van het Kapteyn Astronomical Institute samen met het Leibniz Institute for Astrophysics in Potsdam en de universiteit van Lorraine (FR) de universiteit van Tartu voorzien van kennis en kunde. Onder andere op het gebied van de dynamica en structuur van het kosmische web, het identificeren en classificeren van zijn structuur met behulp van geometrische en topologische methoden, en het combineren met kosmologische simulaties van de vorming van sterrenstelsels in het kosmische web. Door de samenwerking kan de universiteit van Tartu actief deelnemen en een bijdrage leveren aan belangrijke melkweg- en kosmologie onderzoeken. De RUG ontvangt een subsidie van EUR 300.000.

Galaxies in een filament van het kosmische web
Galaxies in a filament of the cosmic web (Afbeelding: Miguel Aragon)
Laatst gewijzigd:03 april 2024 14:31