Over ons Faculty of Science and Engineering

Top Dutch Solar Racing derde op European Solar Challenge

23 september 2020

Het nieuwe team van Top Dutch Solar Racing – met daarin zeven FSE-studenten – heeft afgelopen weekend de derde prijs gewonnen tijdens de iLumen European Solar Challenge op Circuit Zolder in België. Deze challenge is een 24-uurs race waar solar racing teams uit verschillende landen aan deelnemen. Het Groningse team won op vrijdag al de dynamic parcours challenge, waarbij hun zonneauto zich door acht slalom parcours moest wenden. Zaterdagmiddag startte de 24-uurs race en was het aan het team om zo efficiënt mogelijk zoveel mogelijk rondes te rijden op het circuit.

Naast de dynamic parcours challenge en het aantal gereden rondes, telde het rijden van de snelste ronde ook mee in de eindscore. Hoofd coureur van het team, Kevin Luinge, wist tijdens zijn nachtelijke tijdslot een baanrecord neer te zetten van 2:42:767! Tijdens de 24 uur hebben de coureurs van het team 302 rondes afgelegd, wat gelijk staat aan 1210 kilometer. Na optelling van de snelste ronde, het dynamische parcours en deze afstand, resulteerde dit in een derde plek.

Voorbereiding voor World Solar Challenge

Het was de eerste keer dat het Top Dutch Solar Racing team deelnam aan de European Solar Challenge. Na het volbrengen van deze challenge, maakt het team zich klaar voor de Bridgestone World Solar Challenge van 2021. Voor deze 3000 kilometer lange race door Australië zullen zij een volledig nieuwe zonneauto bouwen. ‘De European Solar Challenge was een ontzettend goede manier voor het nieuwe team om het uitdagende traject naar Australië te starten’, zegt Aymar Berkel, teammanager.

Top Dutch Solar Racing

Het nieuwe team bestaat uit negentien studenten van de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool Groningen en Noorderpoort. Dit is wat Top Dutch Solar Racing uniek maakt: het is geen universiteitsteam, maar een team met mbo-, hbo- en wo-studenten. De huidige zonneauto is gebouwd in samenwerking met overheden, bedrijven en onderwijsinstellingen in Noord-Nederland.

Laatst gewijzigd:04 augustus 2023 16:44