Over ons Faculty of Science and Engineering

NWO-KIC subsidie voor onderzoek naar delen en repareren

05 april 2024

De onderzoeksgroep IREES van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (Faculty of Science and Engineering, RUG) maakt deel uit van een consortium dat een NWO-KIC subsidie heeft gekregen voor onderzoek naar duurzame vormen van delen en repareren. Het consortium, onder leiding van Wageningen Universiteit, ontvangt een totaalbedrag van 1,3 miljoen euro.

Het IREES-team krijgt 297.000 euro voor het ontwikkelen van een programma om consumptiepatronen en sociale gebruiken van Nederlandse huishoudens in kaart te brengen en de economische, sociale en milieueffecten ervan langs wereldwijde productieketens te beoordelen.

Model ontwikkeld door Rene Benders van IREES dat verder ontwikkeld zal worden in het project om de energievraag, het energieverbruik en de uitstoot van een huishouden te simuleren.

Een visie op weg naar circulariteit

De Nederlandse overheid streeft naar een volledig circulaire economie in 2050. De kern van deze visie wordt gevormd door delen en repareren. Van alle gebruikers en consumenten wordt verwacht dat ze in hun dagelijks leven een reeks activiteiten op het gebied van delen en repareren uitvoeren om zo essentiële reducties in het verbruik van hulpbronnen en de impact op het milieu te bewerkstelligen. Maar ondanks hun betekenis blijven deze praktijken in de marge van de Nederlandse samenleving. Vertrouwen en participatie blijven laag en deel- en reparatie-initiatieven staan voor de uitdaging om diverse burgers te betrekken en deze praktijken in de hele samenleving op te schalen. Dit wordt gecompliceerd door het feit dat er weinig bekend is over de werkelijke ecologische en economische effecten van het delen en repareren in de samenleving, vooral met betrekking tot mogelijke onbedoelde gevolgen, zoals rebound effecten.

Gebruiken en systemen veranderen

Het consortium wil deze kloven overbruggen. Het erkent dat de overgang naar een circulaire economie niet alleen gaat over het veranderen van individueel gedrag, maar ook over het transformeren van sociale gebruiken en systemen. Door een gecombineerde materiaalwetenschappelijke en sociologische aanpak gaat het consortium onderzoeken hoe delen en repareren geïntegreerd kunnen worden in diverse dagelijkse omgevingen en manieren identificeren om deze praktijken te ondersteunen in verschillende maatschappelijke contexten, waaronder werkplekken, buurten en gemeenschapsinitiatieven. Door middel van een co-creatieve Living Lab-methodologie zal het project verschillende belanghebbenden samenbrengen, waaronder beleidsmakers, bedrijven, gemeenten en burgers, om samen nieuwe product- en dienstenarrangementen te ontwerpen en te testen die circulaire praktijken aanmoedigen en negatieve rebound-effecten verminderen.

Consortium partners

Het project wordt geleid door Dr. Mary Greene en is een samenwerking tussen Wageningen Universiteit, TU Delft en Rijksuniversiteit Groningen. Medefinanciers zijn Gemeente Amsterdam, Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions, The Circular IT Group en Milieu Centraal, en aanvullende ondersteuning als samenwerkingspartners wordt geboden door Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), Ministerie van Milieu en Water, Nigmegen-Arhen Hoogschool, Gemeente Arnhem, Circulair Netwerk Wageningen, Natuur en Milieu Gelderland (NMG), Wuppertal Institute, Cambridge University en Cardiff University.

Deze subsidie valt onder de hoofdmissie van het Kennis- en Innovatieconvenant (KIC) van NWO en is ontwikkeld op basis van de Kennis- en Innovatieagenda Circulaire Economie. In totaal  heeft NWO in het kader van deze KIC-call vier projecten gehonoreerd .

Laatst gewijzigd:05 april 2024 11:59