Over ons Faculty of Science and Engineering

Marco Fraaije ontvangt financiering voor onderzoek naar insectenenzymen

09 juni 2023

Hoogleraar Marco Fraaije van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) ontvangt 75.000 euro financiering voor onderzoek naar insectenenzymen als onderbenutte bron van biokatalysatoren. Het gaat om een PPS-programmatoeslag van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Vanuit Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) Groene Chemie en Circulariteit is een projectplan toegekend, met in totaal 100.000 euro financiering. Het project betreft een publiek-private samenwerking, waarbij ook de RUG-startup GECCO Biotech BV betrokken is.

Onderzoek naar insectenenzymen: een onderbenutte bron van biokatalysatoren (INZYMES)

Nieuwe enzymen kunnen duurzamere alternatieven bieden voor bestaande chemische processen. Door enzymen als biokatalysatoren te gebruiken, kan men efficiëntere, milieuvriendelijkere processen ontwikkelen die minder afval produceren en minder (fossiele) hulpbronnen gebruiken. Dit kan helpen vervuiling te verminderen en energie te besparen; beide cruciaal voor de bescherming van onze planeet. Bovendien kunnen nieuwe enzymen helpen bij het creëren van nieuwe producten die voorheen misschien niet mogelijk waren, wat ons wetenschappelijk en technologisch inzicht verder vergroot.

Insecten benutten de kracht van enzymen in verschillende biologische processen. De bombardeerkever gebruikt bijvoorbeeld enzymen om zeer reactieve verbindingen te produceren als onderdeel van zijn afweermechanisme. Bij gevaar zal de kever een oplossing mengen en uitspuiten die temperaturen van 100 °C bereikt, waardoor roofdieren worden afgeschrikt. Een ander zeer bekend product op basis van insecten is honing. De honingbij produceert en scheidt een mengsel van enzymen af om de verzamelde plantennectar om te zetten in honing. Onlangs is de identiteit van honingbij-enzymen in honing geïdentificeerd, maar deze zijn nog niet in detail bestudeerd. In dit project zullen individuele honingverwerkende enzymen van de honingbij worden geproduceerd en hun katalytische potentieel worden onderzocht voor gebruik in chemische processen.

PPS-programmatoeslag

Een TKI kan een programmatoeslag voor privaat-publieke samenwerking (PPS) aanvragen als een bedrijf samenwerkt met een onderzoeksinstelling op het gebied van onderzoek en ontwikkeling en hieraan financieel bijdraagt.

honingbij
Laatst gewijzigd:09 juni 2023 10:43