Over ons Faculty of Science and Engineering

Giovanni Maglia ontvangt 1,5 miljoen dollar van National Institutes of Health voor onderzoek naar nieuwe generatie eiwit-nanoporiën

13 oktober 2022

Hoogleraar Chemical Biology Giovanni Maglia van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) heeft een subsidie van 1,5 miljoen dollar ontvangen van de National Institutes of Health (NIH), Verenigde Staten. De subsidie valt binnen het ‘National Human Genome Research Institute Technology Development programma’ en is bedoeld voor onderzoek naar een nieuwe generatie eiwit-nanoporiën.

Identificatie en sequentiebepaling van een molecuul met behulp van nanoporiën. Links worden eiwitten in fragmenten gesneden en geïdentificeerd. Rechts worden individuele eiwitten uitgevouwen en door een nanoporie geregen.

Giovanni Maglia wil eiwit-nanoporiën ontwerpen met geavanceerde functionaliteiten die de volgende grote uitdaging aangaan, namelijk het bepalen van de volgorde (sequensen) van de van de aminozuren waaruit eiwitten zijn opgebouwd. Dat doet hij in afzonderlijke eiwitten. Om die eiwitten te sequensen, moeten de ontworpen nanoporiën een doeleiwit ontvouwen, de snelheid van zijn doorvoer door de nanopore regelen en individuele aminozuren herkennen. Maglia zal met behulp van biotechniek complexe nanoporiën-devices ontwikkelen die doeleiwitten ontvouwen en de gelineariseerde polypeptiden door de nanoporie voeren. Daar zullen afzonderlijke aminozuren worden herkend door modulaties van een elektrische stroom over de nanoporie.

Maglia's nanoporiëen zullen worden gebruikt om voor het eerst een technologie te ontwikkelen om afzonderlijke eiwitten van volledige lengte te sequensen. Vergeleken met de state-of-the-art 'shotgun proteomics' zal de nanopore-benadering voor lange polypeptide-uitlezingen, herkenning van eiwitten die slechts in kleine aantallen voorkomen en realtime monitoring mogelijk maken met minimale kosten, tijd en monstervoorbereiding.

National Institute of Health en National Human Genome Research Institute

De National Institutes of Health (NIH) is het medisch onderzoeksbureau uit de Verenigde Staten. Het maakt deel uit van het ministerie van Volksgezondheid en Human Services. Het National Human Genome Research Institute (NHGRI) financiert onderzoek en doet onderzoek naar de rol van het genoom bij de menselijke gezondheid en ziekte. Een genoom is de complete set DNA van een organisme, inclusief al zijn genen.

Laatst gewijzigd:13 oktober 2022 13:14