Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Proefschrift: Subjective well-being of the elderly in Islamabad, Pakistan

Promotor(s): prof.dr. L.J.G. van Wissen, prof.dr. I. Hutter

Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen

Gevoel van welzijn bij Pakistaanse ouderen

Het aandeel van ouderen in de totale bevolking stijgt overal ter wereld. In ontwikkelingslanden, waaronder Pakistan, ligt de focus van onderzoekers en beleidmakers op de economische en medische situatie van ouderen. Hoe oudere mensen hun omstandigheden zelf ervaren, blijft meestal buiten beschouwing. Het onderzoek van Rizwan ul Haq richt zich op het ‘subjective well-being’ (SWB) van Pakistaanse ouderen in de hoofdstad Islamabad. Hij keek hierbij naar de doelen die de ouderen voor ogen hebben, zoals gebruikt in de Social Production Functioning-theorie. Voor islamitische ouderen in Islamabad zijn dat niet alleen lichamelijk en sociaal welzijn, maar ook het leven na de dood. Het doel van welbevinden in het hiernamaals is zelfs een belangrijke voorspeller van tevredenheid met het bestaan.

Rizwan ul Haq (Pakistan, 1978) studeerde statistiek aan de Quaid-i-Azam University Islamabad en Population Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Ul Haq is werkzaam als demografisch onderzoeker aan het Pakistan Institute of Development Economics te Islamabad.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02