Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Faculteit Economie en Bedrijfskunde en Samenwerking Noord versterken samenwerking

03 april 2024
Fred Hassert (voorzitter van Samenwerking Noord) en FEB decaan Peter Verhoef ondertekenen de overeenkomst

De Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) en Samenwerking Noord hebben een overeenkomst ondertekend om hun samenwerking te bekrachtigen en voort te zetten. Beide partners kijken ernaar uit om de samenwerking verder te ontwikkelen. De samenwerking zal zich richten op IT en digitalisering. Samen zullen de twee partners onderzoeken hoe ze elkaar verder kunnen versterken op het gebied van kennisontwikkeling en talenten.

Samenwerking Noord is een netwerkorganisatie op het gebied van IT en digitalisering die actief is in Groningen, Friesland en Drenthe. Inmiddels zijn meer dan 100 publieke en private organisaties lid van de vereniging, waaronder de Rijksuniversiteit Groningen. FEB werkt al enige tijd actief samen met Samenwerking Noord. In de afgelopen periode is deze samenwerking vooral vormgegeven vanuit het Groningen Digital Business Centre (GDBC), een van de Centres of Expertise die deel uitmaakt van FEB.

“Onze ledenorganisaties zijn gevestigd in de drie noordelijke provincies en kennen allemaal de uitdagingen die IT en digitalisering met zich meebrengen. Kennis en innovatie, maar ook de instroom van nieuw talent is cruciaal. Dat maakt deze extra verbinding met de faculteit en de universiteit voor ons heel waardevol," zegt Fred Hassert, voorzitter van Samenwerking Noord.

Nieuwe vormen van samenwerking

Onlangs zijn er verschillende nieuwe vormen van samenwerking tussen FEB en Samenwerking Noord geïnitieerd. De University of Groningen Business School (UGBS) verzorgt momenteel een managementprogramma over digitale transformatie voor leden van Samenwerking Noord en daarnaast zijn andere executive programma's over digitalisering, AI, data science en analytics in ontwikkeling. Verder dragen verschillende experts van de faculteit bij aan kennisevenementen die worden georganiseerd door Samenwerking Noord, over thema's als digitale transformatie, datagedreven werken en AI. Via de netwerkorganisatie worden onderzoekers in contact gebracht met noordelijke bedrijven ten behoeve van hun academisch onderzoek. Daarnaast helpt Samenwerking Noord studenten en afgestudeerden te koppelen aan noordelijke werkgevers voor projecten, individuele opdrachten en stages. Tot slot zijn FEB en Samenwerking Noord betrokken bij een initiatief om een campus voor digitalisering te ontwikkelen op het voormalige Niemeyer-terrein in Groningen.

Beide partners kijken tevreden terug op eerdere samenwerkingen en kijken uit naar toekomstige initiatieven. Peter Verhoef, decaan van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde: "Via Samenwerking Noord verbinden we ons al geruime tijd met een groeiende groep Noordelijke werkgevers. Een recent voorbeeld van samenwerking is het opleidingsprogramma over digitale transformatie dat we succesvol hebben ontwikkeld vanuit UGBS, in samenwerking met Samenwerking Noord, en samen met de IT Academy van de Hanzehogeschool."

Laatst gewijzigd:04 april 2024 11:41