Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

De toeleveringsketen van bedrijfssoftware: strategie, structuur en coördinatie

17 september 2009

Promovendus Douwe Postmus onderzocht de toeleveringsketen van bedrijfssoftware. Het hoofddoel van Postmus’ proefschrift is het aanreiken van concepten en hulpmiddelen voor het beschrijven en analyseren van de meer organisatorische en managementfacetten, zoals de wijze waarop softwarebedrijven hun toeleveringsketens inrichten en de wijze waarop zij de relatie met hun toeleveranciers en klanten managen.

Toeleveringsketens van fysieke goederen zijn uitvoerig bestudeerd vanaf midden jaren 1980, wat geleid heeft tot een omvattend raamwerk voor het beschrijven en analyseren ervan. De toeleveringsketen van bedrijfssoftware is echter minder uitgebreid onderzocht. Hoewel de term toeleveringsketen zo nu en dan genoemd wordt in de informaticaliteratuur, richten de meeste auteurs zich voornamelijk op technische aspecten, zoals interoperabiliteit tussen softwarecomponenten.

Postmus past eerst een aantal bestaande concepten uit het vakgebied operations management aan aan de specifieke eigenschappen van de software-industrie om zo tot een theoretisch kader te komen voor de analyse en ontwerp van de toeleveringsketen van bedrijfssoftware. Vervolgens past hij dit raamwerk toe om te verkennen hoe softwarebedrijven hun activiteiten afstemmen op die van hun toeleveranciers en klanten en om kwantitatieve modellen te ontwikkelen die softwarebedrijven kunnen ondersteunen bij het maken van geschikte ontwerpbeslissingen.

Curriculum Vitae

Douwe Postmus (Idaarderadeel, 1982) studeerde econometrie en operationele research aan de RUG. Hij verrichtte zijn onderzoek bij onderzoeksschool SOM van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken, als onderdeel van het Technologische Samenwerkingsproject “Software Mass Customization” Douwe Postmus promoveert op 24 september 2009 (13:15u) bij prof. dr. J.C. Wortmann en prof. dr. J. Wijngaard. De titel van het proefschrift is: The supply chain of enterprise software. Strategy, structure, and coordination. Postmus werkt nu als postdoc bij het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:59