About us FEB FEB Alumni Network

Alumni meeting in Amsterdam on 16 May

Date:04 April 2022
Alumni meeting Amsterdam

Deze bijeenkomst is een samenwerking van RUG Alumninetwerk Amsterdam en FEB Alumni Network, het alumninetwerk van de faculteit Economie en Bedrijfskunde. Het event is toegankelijk voor alle alumni en tevens gratis voor donateurs*.

Alumni kunnen in gesprek met RUG FEB-alumna van het jaar, Laurien Meuter en onderzoekster Nina Hansen over impact van ontwikkelingsprojecten.
Over dit evenement. Het thema van de avond is de onmisbare rol van vrouwen in ontwikkelingsprojecten. Laurien zal hierbij ingaan op hoe zij tot de oprichting van Tiny Miracles kwam en haar loopbaan die begon met haar studie economie in Groningen. Tiny Miracles probeert vrouwen en hun gezinnen kans te geven om aan hun toekomst te werken. Nina zal haar licht schijnen op de impact van ontwikkelingsprojecten op de positie van vrouwen. De avond wordt geleid door de voorzitter van het Alumni Netwerk Amsterdam, Ronald Schurer. Met deze avond willen we het Aletta Jacobs jaar van de RUG afsluiten met de alumna van het jaar Laurien Meuter en de veelzijdige sociaal cultureel psycholoog Nina Hansen. Aletta was de eerste vrouw in Nederland die zich 151 jaar geleden inschreef bij een universiteit: de Rijksuniversiteit Groningen. Na haar studie startte ze op 23-jarige leeftijd haar eigen praktijk in Amsterdam, waar ze zich inzette voor geneeskunde voor vrouwen en kinderen.

Ticketprijs

Prijs van een toegangsticket bedraagt €30,- . Dit is inclusief drankje en een hapje. Donateurs met een 5-jarige schenkingsovereenkomst en donateurs van het FEB Alumni Network hebben gratis toegang, maar moeten zich wel registreren met een donateur ticket.

Sprekers

Laurien Meuter, alumna van het jaar 2020. Alumna Economie en Corporate Finance (2001), werkte na haar studie jaren als bankier aan de Zuidas. In Mumbai, waar ze voor een jaar werkte, gooide ze het roer om. Ze werd geraakt door de extreme armoede en mensonterende omstandigheden waarin straatkinderen leven. In 2010 richtte ze de stichting Tiny Miracles op. Tiny Miracles geeft inmiddels meer dan 3,000 mensen een kans om hun armoede cyclus te doorbreken zodat de volgende generatie zelf het heft in eigen handen kan nemen.

Nina Hansen, (Universitair Hoofddocent, RUG), Sociaal en cultureel psycholoog. Hansen is inmiddels een expert in het ontwikkelen en monitoren en evalueren van ontwikkelingsprogramma’s met sociale impact en heeft ruime veldervaring in Afrikaanse, Aziatische en Latijns-Amerikaanse landen. Ze wordt geconsulteerd door regeringen en organisaties over de hele wereld, zoals de UNHCR en de Wereldbank, maar ook ‘grassroot’. Zij onderzoekt onder andere hoe microkredietprogramma’s de positie van de vrouwen kunnen versterken, maar soms ook onbedoeld negatieve gevolgen kunnen hebben

Ronald Schurer, alumnus, Socioloog (2010 afgestudeerd). Sinds september 2020 als docent-onderzoeker werkzaam bij de Hogeschool Leiden. Verbonden aan het lectoraat Sociale Innovatie en Ondernemerschap bij de Hogeschool Leiden. Hij is trekker van een leernetwerk rondom het thema armoede en schuldhulpverlening in de regio Leiden en Den Haag.

18:30 uur: Inloop
19:00 uur: Inleidingen en discussie
20:00 uur : Borrel
21:00 uur : Einde
* gratis voor donateurs van RUG Ubbo Emmius en voor donateurs FEB Alumni Network en oud-VERAF

Laurien Meuter, Nina Hansen and Ronald Schurer

Meld je aan voor dit event op het FEB Alumni Network platform en om op de hoogte te blijven van alumni nieuws en events.