Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademieStudieondersteuningProfielwerkstukGammasteunpuntOnderwerpenEconomie

Marketing en reclame

Loeki de Leeuw
Loeki de Leeuw

Marketing gaat over het verkopen van producten en/of diensten. Hiervoor is het belangrijk dat een bedrijf de behoeften van klanten begrijpt en hierop inspeelt. Dit gebeurt met de marketinginstrumenten Product, Personeel, Plaats, Prijs en Promotie, ook wel de vijf P’s genoemd.

Reclame valt onder de laatste P van Promotie. Reclame kan consumenten ertoe bewegen een product eens te kopen, te blijven kopen of juist niet meer te kopen. Daarnaast kan reclame, zoals je vast wel hebt gemerkt, ook irritatie opwekken. Waarom blijft reclame dan toch een effectief marketinginstrument? Hoe zit dat nu precies met reclames, merken en bekendheid? Verdiep je in de wereld van de reclame door je profielwerkstuk er over te schrijven.

Doe zelf onderzoek naar reclame

Een eigen onderzoek naar reclames voer je bijvoorbeeld uit door de reclames op TV te analyseren en door je medescholieren enkele vragen te stellen over reclames. Met dit onderzoek kijk je of de door jou beschreven reclameaspecten ook daadwerkelijk terug te vinden zijn in de reclames op TV en of ze het verwachtte effect hebben gehad op je medescholieren. Je kunt hierbij denken aan:

  • Is het zo dat reclames die vaker uitgezonden worden ook een grotere bekendheid genieten? Is de merkbekendheid groter wanneer het merk vaker in de reclame genoemd wordt?
  • Voor welke doelgroep is de reclame bestemd? Is het zo dat reclames die bedoeld zijn voor meisjes ook bekender zijn bij hen?
  • Wat willen ze met de reclame uitstralen? Associëren je medescholieren deze uitstraling ook met de reclame, het merk of het product?
  • Zijn er reclames waarvoor geldt dat de bekendheid van de reclame zelf groot is, terwijl de merkbekendheid laag is? En welke reclames zijn dit dan? Wat zijn kenmerken van deze reclames?
  • Voldoen de reclames aan de regels? Je zou een aantal reclames kunnen toetsen aan de Reclame Code.

Het is belangrijk om vooraf een duidelijke onderzoeksopzet te maken, zodat je vooraf precies weet wat en hoe je wilt meten. Heb je hier vragen over dan kun je die altijd aan het Gammasteunpunt stellen.

Vat als laatste jouw onderzoeksresultaten kort samen. Komt de praktijk overeen met de literatuur? Vond je in je eigen onderzoek daadwerkelijk terug wat je vooraf in de boeken/websites had gevonden? Waar zie je verschillen? Waar zie je overeenkomsten? Kun je redenen verzinnen waarom met name deze verschillen er zijn? Met deze discussie kun je je PWS afronden.

Maak zelf een reclamecampagne

Een andere mogelijkheid is het toepassen van je literatuuronderzoek en je eigen campagne ontwerpen. Je kunt kiezen voor een bestaand product, nepproduct of misschien kun je wel iemand in je omgeving adviseren over hun reclameacties. Pas alle onderzochte elementen toe, zoals doelgroep, imago en humor. Of vertrouw je op het inzetten van een BN-er? Creativiteit is hierbij natuurlijk onmisbaar, maar verlies de redenen achter je keuzes niet uit het oog.

Vind je dit een leuk onderwerp?

Dan is een studie economie of bedrijfskunde misschien iets voor je! Al is de regelgeving rond reclame meer juridisch van aard. Vond je dat interessant, kijk dan eens Rechten en bij de webklas Rechtsgeleerdheid.

Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Stuur dan een mail naar gammasteunpunt@rug.nl!

Laatst gewijzigd:13 juli 2017 11:07